Lid van een vakbond?

Ik ben geen lid van een vakbond. Vakbonden zijn een beetje een ver van mijn bed show. Mijn vader is een zelfstandige ondernemer en heeft dus geen vakbond. Ik bedoel: als hij loonsverhoging wil, zal hij met zichzelf om tafel moeten gaan zitten. Mijn moeder had, bedenk ik me nu, wél lid kunnen zijn van een vakbond, maar had dat ook van huis uit niet meegekregen.

Dus als het op het nieuws over “de vakbonden” gaat, of over een bepaalde vakbond die iets gezegd of beweerd heeft, dan betekende dat nooit zoveel voor mij. Vaak was ik het wel met ze eens, trouwens. Maar het ging een beetje langs me af.

En nu? Tja, nu vraag ik me af of ik niet toch maar eens lid moet gaan worden. Als ik enige invloed uit wil oefenen op bijvoorbeeld de CAO die voor mij geldt, dan is dat via de vakbond, toch?

Dus mijn vraag aan jullie: is iemand lid van een vakbond, en hoe bevalt dat? Zie je het een beetje als je “plicht” (hoe meer leden een vakbond heeft, hoe sterker-ie staat), of zie je toch vooral veel voordelen of mogelijke voordelen voor jezelf?

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Lid van een vakbond?

  1. Manlief is al jaren lid van een vakbond (bouw hè), vooral voor de solidariteit. In sommige beroepsgroepen is dat nog steeds errug hard nodig,
    groet

  2. Ilse

    Mijn vader was zijn hele werkzame leven lid van een vakbond (zo’n 40 jaar). Toen hij problemen kreeg met zijn gezondheid en werk schakelde hij de juridische hulp van de vakbond in. Daar maakten ze in die tijd heel veel reclame voor. Dat hebben ze vervolgens zo slecht gedaan en bijna alle kansen die er nog lagen de nek omgedraaid. Ook de communicatie was ronduit slecht. Mijn vader heeft meteen zijn lidmaatschap opgezegd. Man en ik hebben geen CAO dus dan heeft het verder weinig zin,
    Ilse

    • Silvia

      Ik wilde precies hetzelfde verhaal opschrijven, ook mijn vader had dezelfde ervaring. Schijnbaar krijg je daar toch een hoop van mee, ik heb nooit lid willen worden van een vakbond. Als ik zie wat een vakbond nu doet is het weggegooid geld.

  3. johmar

    ik ben ook al een paar jaar lid van een vakbond, maar denk erover om mijn lidmaatschap op te zeggen, hen het afgelopen jaar wat problemen met mijn werkgever gehad, maar meer dan mijn klacht documenteren deden ze niet, in de praktijk heb je geloof ik meer aan een rechtsbijstand verzekering als individu, de vakbond komt meestal pas in actie als meerdere werknemers problemen hebben met de werkgever

  4. Sinds ik werk lid van de vakbond. Mijn man ook. Toen hij problemen kreeg met zijn werkgever, heeft de bond er heel veel uitgesleept. Alles wat mogelijk was is gerealiseerd. Dus ja, ik heb vertrouwen in de bond en blijf lid. Al was het maar om een stem te hebben in CAO onderhandelingen.

  5. Cisca Servie

    ik was lid van een vakbond, omdat ik uit een “nest” kwam waar dat zo hoorde. Ben meer dan 30 jaar lid geweest. Toen het bedrijf waar ik werkte failliet ging liet de vakbond het helemaal afweten voor zijn leden. Ben toen heel boos en verdrietig geweest en heb ook meteen mijn lidmaatschap beeindigd

  6. WG

    Ik ben al sinds mijn 18e lid van een kleine christelijke vakbond. Van huis uit meegekregen. Zelf alleen een paar keer gebeld en goed advies gekregen, maar diverse familieleden hebben met succes flinke juridische hulp van ze gehad. Ik hou er wel van dat ze niet zo schreeuwerig zijn en (bijna) niet tot staking zullen oproepen, maar kiezen voor de onderhandeling.

    WG

  7. Nienke

    Mijn man is lid van FNV heeft er al een paar keer met veel succes gebruik van gemaakt. Ook mijn dochter is lid van de vakbond en heeft er ook met succes al eens gebruik van gemaakt. Je kunt ook gebruik maken van de gratis service om de belastingpapieren te laten invullen.

  8. Siebrie

    Ik ben altijd wel lid geweest van een christelijke vakbond die vooral voor onderhandelen kiest. Ik heb ze nooit nodig gehad voor mezelf, en heb altijd voor goede bedrijven gewerkt. Deze vakbond deed ook veel aan het ondersteunen van vakbond(sled)en in landen waar dat allemaal nog niet zo goed georganiseerd was.

    Siebrie