Uitgaven januari 2014

Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden met mijn uitgavenpatroon in januari.

Begin januari gooide ik met toestemming van mijn vriend twee van zijn nerdy t-shirts-met-opschrift weg, omdat ze te versleten waren. Hij weet niet dat ik ze ook weer nieuw gekocht heb via internet, want ze waren wel erg leuk. Deze t-shirts ga ik ‘m binnenkort een keer cadeau geven (Valentijnsdag is een mooie optie). Ik gaf mijn zus voor haar verjaardag een cadeaubon voor de Bijenkorf, want die wilde ze graag. Ik deed in december mee aan een cadeau-uitwisseling via internet en kocht daarvoor begin januari nog een extra klein cadeautje en verstuurde dat.

Ik betaalde weer de premie voor de woonverzekeringen, reisverzekering, rechtsbijstandverzekering en zo voort. Dit is één keer in de drie maanden en we betalen allebei de helft. Dit is eigenlijk een kostenpost waar ik nog eens naar wil kijken, maar dat schuif ik telkens nog voor me uit.

De mobiele telefoonrekening was een paar centen hoger deze maand, omdat ik in december met een 0900-nummer gebeld had waar extra kosten voor gevraagd werden. Ik kan me herinneren dat ik bij mijn vorige aanbieder vaker met extra kosten om de oren geslagen werd. Als je dan naar een nummer-met-extra-kosten belde, dan werden niet alleen die extra kosten berekend, maar werd het hele telefoontje beschouwd als “buiten de belbundel vallend” en betaalde je dus ook nog eens het aantal minuten dat je gebeld had keer het hoge tarief van buiten de bundel. Ik weet niet precies hoe de regels bij mijn huidige provider zijn, maar het extra telefoontje kostte me 37 cent voor een gesprek van ruim drie minuten. Dat valt me dus reuze mee.

In de categorie “extra / onverwachte uitgaven” kocht ik visitekaartjes bij de Hema – ik heb nog nooit een visitekaartje gehad, en heel soms kom ik mensen tegen die ik dan mijn telefoonnummer of e-mailadres wil meegeven. Tot nu toe ging dat dan op een kladje, of deden we het toch maar niet als een van ons haast had. Nu heb ik dan een paar visitekaartjes in mijn portemonnee zitten die ik in zo’n geval mee kan geven. De minimum hoeveelheid was 50 visitekaartjes geloof ik, dus ik kan er nog jaren mee toe! Ook heb ik mezelf een jaarabonnement cadeau gedaan op een tijdschrift over financiële en consumentenzaken (natuurlijk, ha). Ben benieuwd wat ik daarvan ga vinden, maar voor die paar euro kan ik me er geen buil aan vallen. Tenslotte gaf ik in deze maand geld uit aan snoep en heb ik ongeveer 20 euro uitgegeven zonder op te schrijven waaraan (ik schreef hier al eerder over).

De goede doelen numero 3 en 4 hadden eigenlijk in februari moeten afschrijven, maar van beiden kreeg ik een brief dat ze toch wel erg bang waren voor gedoe met de invoering begin februari van de SEPA-betalingen en dat ze daarom voor deze keer in januari gingen afschrijven. Ik vind het wel best, voor deze ene keer dan.

Oh… En het bedrag voor sparen voor neefje en nichtjes is opgehoogd, want vorige maand vertelden mijn broer en zijn vrouw dat hun tweede kindje er aan gaat komen in de zomer. (Ik heb trouwens voor mezelf besloten dat ik maximaal honderd euro per maand hier aan wil besteden, ook als mijn broer of zus voor een elftal zouden willen gaan (laten we hopen van niet)).

Hier is het overzicht:

Screenshot 2014-02-02 12.33.46

Ondanks de iets hogere uitgaven voor vervoer en dankzij de lagere uitgaven voor onverwachte uitgaven en cadeaus en kleding dus een lager bedrag dan wat ik van tevoren gepland had. Is prima natuurlijk, er komt vanzelf wel weer een keertje dat ik meer uit ga geven!

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Uitgaven januari 2014

  1. Het is zeker de moeite waard om via Independer te kijken naar je verzekeringen, ik heb het ook lang voortgeschoven maar vorige week toch gedaan en kon bijna 40euro per maand besparen!