Uitgaven januari 2006

Mijn vriend en ik ruimden recent de rommelkamer op. Ik kwam er onder andere mijn oude bankafschriften weer tegen. 2006 was het oudste jaar, en 2006 mocht nu wel weg, vond ik. Ik woonde toen op mezelf en in mijn eentje in een appartementje dat ik relatief goedkoop kon huren. Ik keek januari even door, en herinnerde me weer hoe mijn uitgavenpatroon er toen uit zag. Ik heb het eventjes in een excel-file gezet, iets wat ik toen nooit deed:

Screenshot 2014-02-03 20.18.33

De belangrijkste uitgave om uit te leggen was de “lening terugbetaald”: blijkbaar had ik in december of zo geld geleend van mijn ouders, en in januari betaalde ik dit bedrag (“met dank”, staat er op het afschrift) aan hen terug. Wel ontstond er daardoor een debetsaldo op de rekening, maar dat deerde me blijkbaar niet erg want ik ging verder rustig door met geld uitgeven.

Zo ging ik bijvoorbeeld een weekendje naar Berlijn met een vriendin. Ik weet niet of deze 192 euro alle uitgaven waren voor dat weekendje, of dat er nog meer doorheen ging (misschien had ik eerder al iets aanbetaald?), maar het is duidelijk dat ik dat geld eigenlijk niet kon missen. Maar ja, je leeft maar een keer hè? Ahum.

Ik schrok erg van de kosten van mijn mobieltje. Dit was denk ik mijn vaste maandelijkse bedrag. Goe-je-dag… Vergelijk dat eens met de 14 euro per maand van nu! Waarschijnlijk zat mijn hele gave Nokia dumbphone (nu al lang verdwenen) er toen nog bij gefinancierd, dat telt natuurlijk wel een beetje mee. Maar toch, 65 euro per maand “weggesmeten” aan een simpel telefoontje… Pfff!

In overige kosten zit onder andere voor 150 euro “gepind” (telkens bij dezelfde pinautomaat bij het station, blijkbaar mijn favoriete plek om”even” 20 of 50 eurootjes op te nemen; en geen idee meer waar ik het aan uitgegeven heb), 50 euro uitgaven bij de Hema (waaraan? Geen idee!), circa 50 euro bij twee verschillende drogisterijen (wat kocht ik daar toch allemaal?) en 70 euro bij een boekhandel (ja ja, ik hou erg van boeken lezen…).

Mijn inkomsten die maand waren 2250 euro, dus aan het einde van deze maand had ik nog 150 euro over. Wel had ik eigenlijk veel meer over willen hebben, getuige een overboeking naar de spaarrekening van 500 euro vlak nadat mijn salaris binnengekomen was. Maar in de rest van de maand zie je dat dat spaargeld stukje bij beetje door mij weer teruggeboekt wordt, omdat ik het “nodig” heb. Dat sparen van mij zette dus uiteindelijk weinig zoden aan de dijk.

Gezien het feit dat ik in de maand ervoor nog geld had moeten lenen van mijn ouders, was januari 2006 blijkbaar nog best wel een goede maand voor mij: een maand waarin ik minder uitgaf dan wat er binnenkwam, en waarin ik achterstanden weer een beetje weg kon werken. Maar zelfs dan zie ik nu enorm veel puntjes voor verbetering 🙂 . Ik denk dat het nog tot circa 2007 of 2008 geduurd heeft, voordat ik door begon te krijgen dat ik iets moest veranderen aan mijn financiën.

Leuk om weer eens terug te kijken en te bedenken wat er allemaal ten goede veranderd is. In de tussentijd zijn wij allemaal acht jaar ouder geworden, zo gaat dat nou eenmaal, maar voor de rest is mijn leven alleen maar beter en leuker geworden (en niet alleen op financieel gebied hoor).

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Uitgaven januari 2006

  1. Boukje

    Leuk is dat om terug te zien he! Zo kwam ik laatst 2007 bankafschriften tegen. Geen vergelijking meer met nu, maar ook ik stortte braaf geld naar de spaar om in de loop van de maand bijna alles terug te boeken haha. Heb het maar snel teruggelegd en ik ben blij hoe ik het nu doe!