Pleidooi voor consuminderen

Ik hou van oude dingen. Ik hou met name van oude dingen die met aandacht gemaakt zijn en die gemaakt zijn om lang mee te gaan. Het tafeltje dat ik van mijn oma erfde is zoiets: het is elegant en toch stevig, en dus gaat het nu al bijna honderd jaar mee. Mijn ouders hebben een wasdroger die al meegaat sinds dat ik klein was. Nou is een wasdroger niet snel elegant te noemen, maar deze is dus wel stevig en bovendien zorgen mijn ouders ervoor dat ze het ding goed behandelen en goed schoonmaken.

Vroeger brak ik om de haverklap spullen als ik moest afwassen. Misschien kwam het omdat ik nog een kind was, misschien omdat ik eigenlijk helemaal geen zin had om af te wassen en mijn aandacht dus te vaak verslapte. Maar inmiddels ben ik zuiniger geworden op mijn spullen, en in de kast staan nu bijvoorbeeld nog kopjes van toen ik zestien jaar geleden op kamers ging. Ik kreeg recent een nieuw kopje van mijn zus, met foto’s van haar twee kinderen er op. Wie weet heb ik dat kopje nog als mijn twee nichtjes al groot zijn.

We leven tegenwoordig een beetje in een wegwerp-cultuur. En ik vind dat eigenlijk zonde. Voorwerpen zijn vaak zoveel mooier als ze ontworpen zijn voor de langere termijn. Vaak kun je dan ook iets kopen wat echt goed werkt, of soms kan het zelfs zijn dat het voorwerp beter gaat werken naarmate het langer in gebruik is.

En dan is daar ook nog de emotionele factor: voorwerpen die al een tijdje bij je zijn, kunnen je herinneren aan het verleden. Oh ja, die kopjes kocht ik toen ik een jaar op mezelf woonde, omdat ik mezelf eindelijk eens een keer iets moois gunde. Of: oh ja, dat tafeltje is ook nog door oma opgeboend. Of: Die gordijnen kochten we vlak nadat we gingen samenwonen, ze kostten veel meer dan ik dacht, maar we zijn er nog steeds blij mee.

Consuminderen kan soms betekenen dat je vijf wegwerpdingen niet koopt, maar in ruil daarvoor iets kunt kopen dat de tand des tijds doorstaat, en veel nuttiger en mooier is dan de wegwerpversie. En dan ook nog met de bijkomende voordelen dat je vaak uiteindelijk goedkoper uit bent en het milieu minder belast. Wat wil je nog meer?

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Pleidooi voor consuminderen

  1. W

    Helemaal met je eens! Als je niet consuminderd dan heb je vaak te weinig geld over om iets duurzaams te kopen, en is het vaak troep. Een voorwerp wat de tand des tijds overleefd heeft vaak veel meer charme

  2. Greet

    Ik ben ook niet wegwerperig. Ik heb ooit een bestekcassette gekocht, gekregen van toenmalig vriendje. Beetje overdreven, 12persoons, dus er ligt maar een gedeelte in mijn keukenla. En als er eens een mes weg is kan ik zo een andere pakken uit de reserve. Ik kook in grijs gewolkte pannetjes. De deksels gaat kletteren als het water kookt, dat vind ik handig signaal om het gas zachter te zetten. Ik loop zo langs al de JamieOlivier-pannen en de Herman-sets in de winkel. Mijn oude handklopper doet het prima dus geen behoefte aan een mixer, of een nieuwe mixer omdat de oude stuk is. En mijn oude Nokia telefoon doet prima waar hij voor bedoeld is, bellen en gebeld worden. Ik heb vorig jaar wel een broodrooster weggedaan, na 42 jaar was die echt op en niet meer te repareren. Ik heb geen nieuwe gekocht, de meuk van nu is me te snel kapot.

    Groet,Greet

  3. helemaal mee eens! Daarom ben ik ook dol op kringlopen.

  4. Bas

    Hoewel ik het eens ben met de strekking dat je niet zomaar alles moet wegwerpen, is het soms wel verstandig om dat juist wel te doen. Een nieuwe wasdroger kost op het eerste gezicht misschien wel veel geld, maar doordat hij zuiniger is zal dit uiteindelijk beter zijn voor het milieu en bespaar je meer op je energierekening.

  5. johmar

    helemaal eens met bovenstaande verhaal, ook ik heb veel dingen die nog van mijn opa en oma waren of van mijn ouders, verder heb ik veel spullen van de kringloop of van rommelmarkten en zelfs dingen gevonden die klaar stonden voor het grofvuil ,soms kon je niet eens zien dat ze gebruikt waren, ik vind het idee dat veel dingen meerdere generaties meegaan of dingen ergens anders voor gebruiken dan ze oorspronkelijk bedoeld waren super leuk, ook vind ik het leuk dat ik geen huis heb dat volstaat met bijna dezelfde spullen als mijn buren ,bij sommige mensen staat nagenoeg het zelfde meubilair als in de rest van de straat, heel mooi hoor maar niet mijn smaak.