Hogere rente op 3- en 5-jaars deposito’s?

Ik vind het een hartstikke goed initiatief en ik ben benieuwd of het ze lukt: de Consumentenbond wil proberen met een grote groep consumenten te gaan onderhandelen bij de banken voor een hogere spaarrente op deposito’s.

Helaas is het 1-jaars-deposito al “vol”, dus je kunt je nog vrijblijvend inschrijven voor de deposito’s voor 3 en 5 jaar looptijd. Zie hier. Over een week sluit de inschrijving en over circa anderhalve week wordt bekend welke rente de Consumentenbond heeft weten te krijgen bij welke bank. Voor half maart moet je dan “ja” of “nee” gezegd hebben, ik neem aan dat je dan ook ongeveer het geld over moet boeken.

Op het vijfjaarsdeposito hebben zich volgens de website tot nu toe 4318 deelnemers ingeschreven (ik ben er daar eentje van), met een totaalbedrag van 95 miljoen euro (om met Tommie uit Sesamstraat te spreken: “Soo hee!” ). Op het driejaarsdeposito hebben zich meer dan 10.000 deelnemers ingeschreven met 240 miljoen euro (Tommie is van z’n kruk gevallen). Natuurlijk zullen er uiteindelijk minder mensen toehappen, en waarschijnlijk zijn een paar van die deelnemers ook pubers die zich met hi, hi, ha, ha, honderdduizend euro ingeschreven hebben (die ze niet hebben), maar ik denk toch dat de winnende bank wel een mooi aantal nieuwe klanten kan verwelkomen, en dat er dus misschien wel een mooi aanbod uit kan komen.

En ik gebruik natuurlijk het lijstje met rentes van vanspaarbankveranderen.nl om te kijken of het aanbod echt zo mooi is! Voor het 5-jaarsdeposito streeft de Consumentenbond naar een jaarrente van 3,1%. De hoogste rente volgens vanspaarbankveranderen.nl is blijkbaar 3,0% bij Argenta, een Belgische bank die op de Nederlandse markt actief is. Nou ja, laat maar komen, zou ik zeggen! De hoogste bieder mag mijn spaarcentjes een tijdje voor me bewaren…

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Hogere rente op 3- en 5-jaars deposito’s?

  1. Rabobank geeft tot 4.1, maar dan moet je het wel jaren laten staan.
    Van Lanschot tot 3,95% ook voor vele jaren.
    Ik overweek mijn omtslagpremie op deze langdurige deposito’s te gaan zetten.

  2. liesbet

    De rentes op deposito’s liggen in Nederland merkelijk hoger of in België. Zijn genoemde intrestvoeten bruto en hoeveel roerende voorheffing wordt er nog afgetrokken bij jullie ?
    Wat me vooral opvalt is dat Argenta, een Belgische bank, in Nederland veel hogere intrestvoeten geeft of in België het ‘thuisland’ van Argenta…..liesbet

    • Er wordt geen voorheffing afgetrokken, liesbet (ik weet zelfs niet wat dat is?). Maar als je als Nederlander meer bezit dan iets meer dan 20.000 euro, dan betaal je over het meerdere altijd vermogensbelasting. De vermogensbelasting is per jaar 1,2% van het bedrag. Dus stel dat ik 30.000 euro heb, dan betaal ik 1,2% over ongeveer 10.000 euro ofwel ongeveer 120 euro. (Het precieze grensbedrag voor 2013 was 21.139 euro, trouwens).

      Misschien ook betaalt Argenta meer in Nederland, omdat ze hier een marktaandeel willen veroveren?

      • liesbet

        In Belgie wordt op de bruto intrest van kasbons, termijnrekeningen 25 % roerende voorheffing ingehouden. RV is dus een taks op de verkregen intresten. Vermogensbelasting hebben wij, tot nu toe, nog niet maar ik vrees ervoor dat het er ook wel zal van komen.

        In 2013 moest er eenmalig een rijkentaks betaald worden door wie in 2013 meer dan 20 000 euro bruto intresten ontving. 20 000 bruto intrest klinkt veel maar wie net in 2013 een paar gekapitaliseerde kasbons, termijnrekeningen met looptijd over meerdere jaren had dat jaar net op vervaldag kwamen, waren ‘de klos’ en had die extra taks aan zijn been…..

        Misschien heb je wel gelijk dat Argenta in Nederland probeert van de grond te komen en daarom hogere intresten uitbetaalt of in België.

        liesbet

      • We hebben dan inderdaad een vermogensbelasting, maar deze is wel in plaats van jullie RV. We hebben ze niet allebei!

  3. Klinkt aantrekkelijk! De spaarrentes dalen nog steeds. Ik heb nog maar net een extra hypotheekaflossing gedaan (of eigenlijk staat het bedrag nog steeds op mijn lopende rekening om geïncasseerd te worden door de Direktbank). Ik zal eens kijken hoe veel er nog in mijn “oude sok” zit. Er moet nog steeds ook een buffer overblijven, want uit een deposito kun je in geval van nood geen geld onttrekken.

  4. gw

    Ik heb me ingeschreven voor dochters spaargeld, daar komen we toch niet aan voordat ze 18 is, dus ben benieuwd wat er uit komt.

  5. mirjam

    Ik heb me ook ingeschreven n.a.v. het stukje een paar dagen geleden van zuinigaan(waarvoor dank). Wij waren net aan het kijken welke rente het best was voor een deposito van 5 jaar en het scheelt toch weer een paar honderd over die 5 jaar!

  6. vlijtig met zuinigheid

    Dank je wel voor de tip. Ik heb mij ingeschreven.