KiwiSaver

Ik kwam er net achter op een ander forum: het vrijwillige pensioenplan in Nieuw-Zeeland heet “KiwiSaver”. De kiwi is de nationale vogel (dus we hebben het over de vogel zonder vleugels inderdaad hè, niet over de eetbare vrucht). En Nieuw-Zeelanders noemen zichzelf ook wel Kiwi.

Toch vind ik het erg grappig. Je moet wel een beetje gevoel voor humor hebben om voor die naam te kiezen in plaats van bijvoorbeeld het veel degelijkere “Nieuw-Zeelandse PensioenSpaarFonds” – wie is er nog wakker na deze mond vol, trouwens?

En ik stel voor dat de Nederlandse regering komt met een vrijwillig spaarplan via het werk dat “ToekomstTulpen” heet, of “KaasVoorLater”, of “De Spaarklomp”… En ik doe mee… tenminste, als de voorwaarden dan ook een beetje goed zijn – daar blijven we natuurlijk wel op letten!

Iemand nog andere mooie geuzennamen?

Oh eh, die dus… het “Geuzenplan”, dat lijkt me ook wel een goeje. Dan voel je je heel wat als je daar maandelijks 100 euro of zo in stopt…

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “KiwiSaver

  1. Willemien

    Een kiwi heeft wel vleugels maar kan niet vliegen 🙂