Kiva

Ik heb op dit moment een Kiva-tegoed van $24,64. Irritant, want het is dus net niet genoeg om een nieuwe lening te doen (daarvoor heb je $25 nodig), maar om nu voor 36 dollarcent een hele paypal-transactie door te gaan is ook zoiets. Er zijn nog wel twee leners die me nog een bedragje terug moeten betalen, dus misschien komen de “missende” centen in de loop van de maand nog binnen.

Er staan op Kiva heel veel verschillende leningen, en aan sommige doe ik niet mee. Op dit moment is bijvoorbeeld een mevrouw geld op aan het halen voor de bruiloft van haar dochter. Je dochter’s bruiloft betalen met een lening… Dat is duur… En het voorspelt ook weinig goeds voor de toekomst, als je dat niet uit je spaargeld kunt betalen. Toch? Ik vind dat soort leningen geen goede leningen, je kunt er aan onderdoor gaan, zoals in de Westerse wereld ook veel mensen teveel konden en kunnen lenen voor onzin-uitgaven. Onzin-leningen introduceren in de Derde Wereld, daar wil ik dan dus niet aan meedoen.

Gelukkig staan er ook genoeg leningen op waarbij het geleende geld niet in een dag verbrast wordt. Het team “Income Producing Durable Asset Lenders” focust speciaal op leningen die bedoeld zijn om dingen (assets) mee te kopen waar iemand langdurig (durable) een inkomen uit kan halen. Dat team gebruik ik als inspiratie voor de leningen die ik doe. En ik hoop dus dat mijn leningen iets goeds bijdragen.

Nu alleen nog even wachten op 36 centen…

Update: de terugbetalingen komen normaal gesproken binnen op de 17e van de maand. Maar vanmiddag kreeg ik er toch nog $1.09 bij… Dus nu heb ik natuurlijk weer een lening gedaan. Leuk!

12 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

12 Reacties op “Kiva

  1. Irritant hè? die 36 missende centen, ik kreeg deze maand maar $ 1.40 terug betaald, da’s ook beroerd uitlenen.
    En nee, lenen voor schoolgeld is OK maar voor een bruiloft? (Bestaat er nog steeds zoiets als een bruidsschat, vraag ‘k me dan af)
    groet

    • Samen hebben we ruim genoeg voor een lening 🙂

      Mogelijk heeft het wel met de cultuur te maken, ja. Ik geloof ook dat er nog steeds landen bestaan waar bruidsschatten gegeven worden.

      Op zoek naar bruidsschatten kwam ik trouwens dit plaatje tegen: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aussteuerschrank_fcm.jpg . De geborduurde tekst, daar gaan m’n haren van overeind staan: Der Frauen edelster Beruf zu dem sie Gott der Herr erschuf ist in dem Hause still zu walten und Fleiß und Ordnung zu erhalten. Gelukkig zijn we intussen in grote delen van de wereld verder gekomen in ons denken, brr.

  2. Janne

    …en ik kom dus 24 dollar cent tekort om weer iemand te helpen. Moet ook maar even wachten op de volgende terugbetaling!
    Geld lenen voor de bruiloft. Zo zie je maar weer: mensen in een totaal andere wereld verschillen niet veel van de mensen hier

  3. OodT

    Grappig om te lezen, ik ben juist altijd blij met een terugbetaald bedrag iets boven de 20 dollar, want dan kan ik met maar een paar euro bijbetalen een nieuwe lening afsluiten en wordt het totaalbedrag aan leningen, dus ook mijn impact, steeds iets groter, bijna zonder dat ik het in mijn portemonne merk.

  4. peggy-sue

    Dan verkeer ik wel in een erg luxe positie…omdat ik enkele jaren geleden na het veel te vroeg overlijden van mijn broer een deel van de erfenis heb ingezet voor kiva leningen krijg ik nu maandelijks genoeg terug voor 3 of 4 nieuwe leningen. Het blijft zo’n mooi concept! Maar ook ik ben heel bewust bezig met beslissen wie ik de leningen ‘gun’. En dan voel ik me daar soms weer schuldig over…net wat je zegt; voor een bruiloft of voor het decoreren van een huis, daar doe ik niet aan. Vaak geef ik voor constructieve dingen aan een huis (dak e.d.) of voor koeien, kippen of liever nog groenten of fruit aankoop, of voorraad voor een winkel waar ik in geloof. En eigenlijk altijd aan vrouwen. Vind het wel interessant om te horen welke keuzes jij en anderen maken.

    • Ik vind het ook wel mooi dat je hele goede keuzes maakt met je Kiva-geld, omdat het geld van je broer afkomstig is. Ook ik maak vaak wel bewuste keuzes. Ik zal niet altijd voor een vrouw kiezen, er zijn op Kiva ook genoeg mannen die goed bezig zijn en die ik mijn $25 lening gun. Maar ik probeer dus inderdaad een lening te kiezen waarbij ik denk dat het geld die persoon echt vooruit kan helpen. Dus dat het geld gebruikt wordt voor een doel waarbij ik denk: ja, dat zou wel eens een succesvolle investering kunnen zijn.

      • peggy-sue

        Je hebt uiteraard gelijk dat ook mannen goede investeringen doen. Vind het zelf ook wel gek dat ik bijna automatisch voor een vrouw kies. En dan heb ik ook nog eens een voorkeur voor bepaalde vooral ‘arme’ landen. Dat probeer ik ook wat meer te spreiden. Maar ja, we kunnen helaas zowiezo niet iedereen helpen die we het gunnen uiteindelijk.

      • Het is misschien ook wel leuk dat iedereen zijn eigen voorkeuren kan volgen?

  5. Heb al veel van Kiva gehoord maar nog niet de stap gezet om zelf geld uit te lenen. Staat toch op mijn planning hoor, did jaar. Ik vraag me af (en sinds jij dus ervaring hebt …), krijg je enkel het geleende bedrag terug of ook een soort van rente? Niet dat ik het zou doen om zelf er iets aan te verdienen, maar om de rente te hergebruiken voor nieuwe leningen.

    Groetjes,

    Leslie

    • Hoi Leslie,

      Je krijgt geen rente. 99% van het uitgeleende geld wordt weer terugbetaald (wat natuurlijk niet wil zeggen dat jij niet bij je 1e lening de pech kunt hebben dat jouw lening niet terugbetaald wordt). Let ook wel goed op dat je niet ook nog van je geld een gift aan Kiva doet (tijdens het afrekenen zetten ze je “gift” op 15%, dus $3,75 op een lening van $25, waardoor het totaal te betalen bedrag $28.75 wordt; maar je moet gewoon zelf de gift terugschroeven naar $0! Dat mag en dat zou ik gewoon doen!

      Er zijn wel andere websites waar je tegenwoordig wel rente krijgt, maar ik vond dat toch teveel gedoe. Bij degene die ik bezocht, moest je dan gaan “bieden” om de laagste rente. Dus je kon dan zeggen “Ik wil wel $50 uitlenen aan deze persoon voor 6% rente. Dan kon je ook weer af en toe terugkomen en als dan iemand anders je onderboden had (bijv. jij wil 6% rente, die ander 5,5%) dan kon je daar dus weer onder gaan bieden. Nou ja, pfff, gedoe! Mij niet gezien!

      • Bedankt voor de snelle reactie. Zoals ik al zei, het heeft geen invloed op mijn beslissing, had het alleen handig gevonden om mijn aantal leningen to doen stijgen 😉