Beleggen voor je pensioen

Beleggen voor je pensioen lijkt me best eng. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en mag dus zelf kiezen of hij spaart voor z’n pensioen, en hoe hij dat doet (sparen, beleggen, verzekeren). Hij heeft op dit moment eigenlijk alledrie die componenten wel: hij heeft een verzekering waar elk jaar een vast bedrag aan premie naartoe gaat, en daarnaast heeft hij ook een spaarrekening en een beleggingsrekening voor z’n pensioen, waarbij hij elk jaar zelf kan kiezen of en hoeveel hij inlegt.

Dat heeft best wel voordelen: hij kan zelf kiezen met welke instituten hij in zee gaat, hij kan zelf kiezen hoeveel hij inlegt en wanneer (dus vorig jaar even wat minder omdat het dak ook gerepareerd moest worden), en hij kan zelf kiezen welke beleggingen hij doet.

Tegelijkertijd is het ook wel een beetje eng om dit allemaal zelf te moeten doen. Als je zelf je pensioengeld belegt, dan zie je het ingelegde bedrag schommelen met de markten, en dan kun je bang worden dat je straks op een houtje moet bijten. Bovendien kun je jezelf een hele hoop verwijten als het niet goed gaat met je beleggingen.

Maar eigenlijk beleg ik beleg ook voor mijn pensioen. Van mijn salarisstrookje wordt namelijk maandelijks een bedrag ingehouden en naar een pensioenfonds gestuurd, en dat pensioenfonds belegt een groot deel van mijn geld. Dat voelt veiliger dan wat mijn vriend doet, ik krijg immers maar een keer per jaar een overzicht en zie dan de “claim” die ik heb groeien (er wordt mij nu al 2000 euro bruto aan pensioen per jaar beloofd, voor zolang als ik leef) . Maar we hebben de laatste jaren gezien dat je ook risico’s loopt bij een normaal pensioenfonds (uitkeringen werden verlaagd, beloofde uitkeringen werden verlaagd, de inleg moest omhoog). Misschien is dat veiligere gevoel wat ik heb dus ook maar een illusie…

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Beleggen voor je pensioen

  1. Ja, een hele grote illusie. Die pensioenfondsen beleggen dom, kopen en verkopen in plaats van de boel vast te houden…oh en de bovenste laag trakteert zichzelf op dikke bonussen. Ik zou het liever zelf doen…

  2. WG

    De gemiddelde huisvrouw belegd al snel beter dan een pensioenfonds of verzekeraar, dus niet te bang zijn. Daarbij gaat jullie inleg niet voor een deel naar de salarissen van degene die voor je belegd. (En dus de dure auto, vorstelijke ontslagpremie van dhr. Directeur e.d.)