Uitgaven in februari

Ik heb vandaag een dag vrij en verwacht dat ik geen geld meer uit ga geven. Boodschappen zijn in huis, ik heb genoeg biebboeken om me te amuseren en internet en elektriciteit is ook gratis vandaag (nou ja, inbegrepen bij de huur 🙂 ).

Image

 

Naast deze uitgaven heb ik ook nog 200 euro overgeboekt naar Brand New Day voor mijn pensioen. Dit doe ik elk jaar in februari. Ik wil het niet echt als een uitgave beschouwen, want als het goed is gaat dit geld groeien en komt het over een jaartje of dertig weer bij me terug.

Binnen budget gebleven dus, deze maand. Al waren er wel posten hoger dan verwacht, zoals het reizen met het openbaar vervoer en de onverwachte uitgaven. Doordat ik dan weer geen geld uitgaf aan kleding en minder aan cadeautjes dan verwacht, bleef ik toch binnen budget. Ik heb voor mijn werk deze maand alleen maar met het openbaar vervoer gereisd, en soms ook verre reizen gemaakt. Misschien een goed voornemen voor maart om weer wat vaker de fiets te nemen, als de reisafstand niet te groot is.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Uitgaven in februari

  1. Heb je over dat voor je pensioensparen ook al eens een blogje geschreven? Zit zelf ook te denken om zoiets te doen. Weet jij zo of het meetelt in box 3? En wat als je voor je 70ste komt te overlijden? Ik ga eens kijken op de site van Brand New Day.

    • Eh ja, heb ik. Meerdere. Bijvoorbeeld over belastingvriendelijk inleggen voor pensioen en over de voor- maar ook de nadelen van belastingvriendelijk beleggen (want er zitten dan wel voorwaarden aan).

      Even een kort antwoord alvast op je vragen: Als je jaarruimte over hebt in 2013 mag je in 2014 storten zodat het niet meetelt in box 3. Je mag dan zelfs de storting aftrekken van je inkomen (dus je mag je inkomen in box 1 verminderen met het bedrag dat je gestort hebt, als het binnen de jaarruimte past). Naast de jaarruimte van vorig jaar mag je ook nog gebruik maken van oudere jaarruimtes (tot zes of zeven jaar terug), dit heet dan de reserveringsruimte. Je opent dan echt een pensioenrekening (bijv. bij Brand New Day inderdaad) en je mag dan ook niet maar dat geld komen totdat je de pensioenleeftijd bereikt. De bedragen op die rekening tellen dan niet mee in box 3.

      Het geld is en blijft van jou. Dus als je overlijdt, is het geld een onderdeel van je erfenis.

      Mocht je geen jaarruimte hebben (de mijne is meestal volledig in beslag genomen door de premies die ik moet betalen aan het pensioenfonds), dan kun je niet gebruik maken van een speciale pensioenbelegrekening. Dan ga je dus “gewoon” beleggen en dan telt de waarde van het bedrag ook gewoon mee in box 3; vergelijkbaar met je saldo’s op gewone spaarrekeningen die je ook mee moet tellen bij je vermogen in box 3.

      (En de 200 euro die ik deze maand overmaakte, gaat dus naar een gewone beleggingsrekening bij Brand New Day. In principe mag ik daar altijd over beschikken en kan ik het dus ook morgen uit laten keren, maar voor mezelf heb ik dit toch als een soort appeltje-voor-de-dorst bestemd voor als ik met pensioen ben).

      • Bedankt voor je snelle reactie. Ga je blogjes erover eens lezen. Ik werk momenteel niet, ben gestopt met werken omdat ik volledig thuis wilde zijn voor ons zoontje. Maar mijn pensioenopbouw is nu dus ook gestopt, vandaar dat ik wel iets wil opbouwen in deze jaren. Zat te denken om eenmalig 1000 euro in te leggen, wat eind dit jaar vrijkomt van een ander potje. Maar als ik jou verhaal begrijp heb ik geen ruimte, want ook geen inkomsten. Dus een goed inlezen maar!

      • Nog een aanvulling dat je jaarruimte berekend kan worden op de website van de belastingdienst. Maar die is inderdaad afhankelijk van je inkomen. Als ik het me goed herinner, is de jaarruimte van dit jaar afhankelijk van je inkomen van vorig jaar en ook van je factor A van vorig jaar. Maar dat merk je als je de jaarruimte-berekening doet.

        In jouw geval kun je dus misschien niet speciaal inleggen, maar dat heeft ook wel weer het voordeel dat je helemaal zelf kunt bepalen hoe je het geld wegzet, en wanneer je het weer mag gaan gebruiken. De nadelen van pensioenbeleggen zijn bijvoorbeeld dat je het geld straks, na een leeftijd die door de wet bepaald wordt, in een uitkerende lijfrente moet stoppen (zo zijn de regels nu in ieder geval). Dat wil je misschien helemaal niet. Misschien wil je het geld wel al op je 55e hebben, of wil je het in een keer gebruiken in plaats van elk jaar een beetje. Als je zelf geld opzij zet, kun je die keuzes zelf maken.

  2. Ja daar heb je gelijk in, maar dan valt het geld dus wel in box 3 en dat is nu juist het “probleem”. We zitten (nu het spaargeld van zoontje ook meetelt met ons vermogen) bijna boven het bedrag van rendementsheffing. Toch wil ik blijven sparen voor zijn studie en ook voor mijn pensioen, omdat ik dus een pensioengat heb. Maar het wordt door de overheid niet aantrekkelijk gemaakt om te sparen. Afgelopen jaren veel geld in de hypotheek en verbouwingen gestopt, maar het houdt een keer op. Ik ga nog even verder kijken naar mogelijkheden, maar bedankt voor jouw info!

  3. Anna

    Laat de vermogensrendementheffing je niet beperken. Die is maar een paar procent. Over je inkomen betaal je elke maand veel meer!