Twee nieuwe goede doelen toegevoegd aan mijn lijstje

Al langere tijd liep ik rond met de gedachte om aan nieuwe goede doelen te gaan doneren. Er gebeurt vanalles in een mensenleven, en daardoor komen sommige goede doelen ineens wat duidelijker in beeld. Eigenlijk wil ik dat graag belastingvriendelijk gaan doen, want geld terugkrijgen van de belastingdienst is leuk. (Ik denk dan altijd maar dat de Nederlandse Staat meebetaalt aan mijn goede doelen). Dus heb ik gekozen voor periodiek schenken met een notariële akte. Tegenwoordig mag het ook zonder akte, maar je moet dan wel heel goed opletten of je het goed doet.

Ik heb dus nu het proces in gang gezet (de aktes gaan gemaakt worden) en daarmee heb ik ook nieuwe beloftes gedaan om geld aan goede doelen te schenken, in ieder geval voor de komende vijf jaar. Dat vond ik toch nog wel een beetje spannend, want wie weet hoe mijn leven er over drie jaar uit ziet, laat staan vijf? Maar in al deze akten staat wel de vermelding dat ik eerder mag stoppen met doneren als ik werkeloos of arbeidsongeschikt zou raken. Dat is wel enigszins geruststellend.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Twee nieuwe goede doelen toegevoegd aan mijn lijstje

  1. E.

    hoi Spaarolifantje, ik volg je blog al een tijdje, zeer inspirerend 🙂
    Bewonderingswaardig hoeveel je kunt sparen en tegelijkertijd niet eens zo`n vreselijk hoog inkomen hebt. en daarnaast ook nog aan goede doelen geeft. Fantastisch! mag ik vragen welke doelen je steunt en met welke reden? Ik steun zelf de Nierstichting, Maag Lever Darm stichting en het Ronald Mac Donaldhuis. Met als reden dat mijn beste vriendin een nier nodig heeft gehad, mijn zoontje een darmziekte heeft, en dat ik zelf een half jaar in het Ronald Mac Donald huis heb moeten verblijven.

    • Het Ronald Mac Donald huis krijgt mijn kleingeld als ik een bestelling heb gedaan bij de Mac 🙂 . En we hebben een soort overlap bij de Maag Darm Lever stichting: ik steun de Crohn- en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland, die zich dus op twee specifieke darmziekten focust. Dit is ook in mijn geval omdat het in de familie voorkomt en je dus ziet hoeveel narigheid het met zich mee kan brengen (en hoeveel zo’n vereniging kan helpen, zeker als de diagnose pas gesteld is en je heel veel informatie wil hebben). Ik heb nog meer goede doelen, onder andere gefocust op ziektes en op armoedebestrijding. Ik hoop dat ik goede keuzes maak, maar ik heb ook weer niet zoveel zin om het uitgebreid te bediscussiëren hier.