Utopia

Hoera, we blijven in Nederland in 2014 onder het begrotingstekort van 3% van het bruto binnenlands product! Tenminste, dat is de verwachting. Je weet natuurlijk nooit of tegenvallende belastinginkomsten of extra uitgaven roet in het eten gooien.

Ik begrijp dat overheden tekorten mogen hebben op hun begroting, omdat ehm… Omdat inflatie die tekorten wel weer wegwerkt, of zoiets. Of ze drukken gewoon wat geld bij. Zoiets is het ja. (Heeft er iemand anders beter opgelet bij Economie? Dank!).

Mensen kunnen dit echter niet doen. Als jij vorige week trots naar je partner bent gegaan met: “Kijk schat, ik heb effe de begroting opgesteld voor komend jaar – onze inkomsten beraamd, onze uitgaven geschat – en dit jaar komen we maar 3% tekort, goed hé?”, dan hoop ik dat je partner je eens eventjes heeft uitgelegd dat dat toch niet zo heel goed is.

Dus toen ik dit las, fantaseerde ik even over een overheid die géén tekort heeft, maar een (licht) overschot. Hoe zou het nieuwsbericht dan luiden? Iets als:

Nederland heeft dit jaar een 1% begrotingsoverschot

Nederland voldoet dit en volgend jaar aan de Europese eis door geen begrotingstekort te hebben. Dat blijkt uit de economische verwachtingen van het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag. Dit jaar voorspelt het planbureau zelfs een overschot van 1,1 procent.

Het is voor het eerst dat het CPB cijfers over 2035 publiceert. Die zijn erg belangrijk voor politiek Den Haag, omdat het regeringsbeleid hier mede op is gebaseerd.

Minister van Financiën Janine Dijsselbloem liet in een reactie weten dat ze erg trots is op de sluitende begroting. “Hoewel er natuurlijk vanalles kan gebeuren in een jaar, hopen we aan het einde van dit jaar daadwerkelijk geld over te houden. Als dit zo is, dan zullen we hiermee weer een deel van onze staatsschulden aflossen, net als in 2033. Bovendien mag de burger dan volgend jaar enige lastenverlichting verwachten.”

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Utopia

  1. Greet

    http://www.destaatsschuldmeter.nl/
    Kabinet Kok II was de laatste die daadwerkelijk bezuinigde. Die de staatsschuld deed teruglopen dus. Het kabinet Lubbers I heeft de staatsschuld verdubbeld.
    Misschien zelf eens uitzoeken wie daadwerkelijk kan bezuinigen voordat er een volgende stemronde komt.

    • Ach nou ja, weet je… Hoewel de staatsschuld een belangrijk punt is, zijn er daarnaast nog andere dingen die ik belangrijk vind. Bezuinigen zou bijvoorbeeld prima kunnen door alle uitkeringen met 20% omlaag te brengen, maar daar ben ik dan toch geen voorstander van. Dus in mijn fantasie daarboven is die 1.1% winst nadat alle volgens mij nodige uitgaven zijn gedaan…

  2. e

    ik moest erg lachen om je artikel 🙂

  3. Het is overigens wel vaker voorgekomen dat we een begrotingsoverschot hadden, bijvoorbeeld in 2006 nog.

  4. Je hebt helemaal gelijk, als wij gewone burgers zo met ons budget om zouden gaan, zaten we allang diep in de problemen. Leuk verwoord blog!

    De voornaam van minister Dijsselbloem is Jeroen!
    Jeanine is minister van defensie en heeft Hennis-Plasschaert als achternaam.