Goed boek om je pensioen(en) op een rijtje te zetten

Gisteren las ik het boek “Hoera, een goed pensioen!” van Wink Sabée. En ik kan het aanraden. Zelf haalde ik het uit de bieb, waar ik het straks weer naartoe terug zal brengen.

Het boek kan iemand helpen om zijn of haar pensioengegevens op een rijtje te krijgen. Stap voor stap begeleidt het boek je in het vinden van alle informatie die voor jouw pensioen van belang is.

Je moet natuurlijk ook nog wel dingen zelf doen (zoals je UPO opsnorren of inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl), maar het boek vertelt wel heel duidelijk, stap voor stap, hoe dat moet en waar je moet kijken op je UPO of op die website.

Wat ik ook goed vind van het boek, is dat het je laat kijken naar je huidige uitgaven, en een schatting laat maken van de uitgaven die je na je pensioen wil kunnen doen. Er wordt dus niet zomaar gezegd: “Pak je huidige inkomen, en als je daarvan 70% krijgt als je met pensioen bent, is het goed”. Nee, je moet echt zelf gaan bedenken hoeveel je later per maand wil binnenkrijgen. Het enige nadeel is misschien dat mensen dan kunnen onderschatten wat ze nodig hebben later… Doe dat dus maar niet, wees voorzichtig!

Ik had zelf dit boek meegenomen uit de bibliotheek om te kijken of het een nuttig boek is voor die vriend van mij die met z’n pensioen bezig is. En om te kijken of ik hem nog bepaald advies was vergeten te geven. Nou, het blijkt dat ik hem het goede advies gegeven heb. Het boekje had het advies alleen misschien nog met wat meer structuur aangeboden, dan dat ik het gedaan heb. Maar die vriend van mij is op de goede weg. Gelukkig maar.

Wat ik zelf nog geleerd heb van dit boekje is hoe het precies zit met partnerpensioen en nabestaandenpensioen. Toen we gingen samenwonen en een contract bij de notaris hadden gemaakt (hoe romantisch) heb ik mijn vriend ook opgegeven bij mijn pensioenfonds als mijn partner. En nu weet ik dus nog iets beter wat dat betekent.

Het boek geeft geen uitleg over hoe je moet beleggen als je een pensioen hebt op basis van “beschikbare premieregeling”. Dit is wat die vriend van mij heeft: hij legt elke maand geld in, hij kan/moet kiezen hoe dit geld wordt belegd, en als hij met pensioen gaat, krijgt hij het eindresultaat van dat beleggen mee als pensioen, niet meer en niet minder. Het boekje zegt niet veel over hoe je dit het beste aan kunt pakken, en hoe je om kunt gaan met de onzekerheid die beleggen met je pensioengeld met zich meebrengt. Maar goed, je kunt niet alles hebben…

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Goed boek om je pensioen(en) op een rijtje te zetten

  1. Ah, thanks, ga het ook lenen!

  2. Inge

    Weet niet hoe jullie het hebben geregeld, maar blijkt dat ik geen enkel recht heb op pensioen nadat we uit elkaar zijn gegaan (samenlevingscontract). En met een ex die daar totáál niet mee zit, zit ik er dus mooi mee! Met dank natuurlijk ook aan de notaris, die geen goede voorlichting heeft gegeven. (tja…en ik was ‘nog’ maar 23, dus ook nog niet echt bewust er mee bezig)

  3. Inge

    Sorry, beetje late reactie!
    We hadden ons zeker aangemeld als partners bij het pensioenfonds, maar de wettelijke regeling wat betreft rechten op opgebouwd pensioen blijkt niet te gelden bij een samenlevingscontract. Althans….dat wordt mij keer op keer verteld, dus geloof ik dat dat idd zal kloppen. Balen natuurlijk maar denk nu maar : ‘dat zegt een boel over mijn ex!’ En vervolgens ga ik nog beter mn best doen om geld op zij te leggen. :-))