Accepteren dat je niet alles kunt kopen

… Misschien wel accepteren dat je niet alles kunt “hebben”, tegelijk, in het leven.

Gisteren fietste ik langs een kanaal. Heerlijk, eigenlijk: het zonnetje scheen, het was niet te warm, ik heb (nog!) geen hooikoorts. Af en toe passeerde ik een huis. Wat zou het heerlijk zijn zeg, om in zo’n huis te wonen!

Maar ja… Dat denkt natuurlijk iedereen. Dus die huizen zijn verschrikkelijk duur. En heel misschien zou ik het wel kunnen betalen, dat wil zeggen: als ik heel erg hard ga werken, dan kan ik misschien net de hypotheek betalen op zo’n huis, verder droog brood eten; en er dan een paar jaar in wonen totdat ik ontslagen word, overwerkt ben, of oud ben… Maar dan heb ik dus verder geen leven. Lijkt-me-niet-zo-handig. 

Zelfs nu ik zo hard geld aan het sparen ben, zal ik sommige van de mooiste huizen aan dat water gewoon nooit kunnen kopen. Die kosten misschien wel een miljoen. Zo rijk ben ik niet. Zoveel geld verdien ik niet. (En mijn vriend en ik samen ook nog niet eens). Er zijn dus grenzen. Maar hoe erg is dat?

Fantaseren over daar wonen kan dan weer wel. En er langs fietsen op een mooie lentedag, dat is helemaal gratis!

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Accepteren dat je niet alles kunt kopen

  1. En wie weet hoeveel geldzorgen de mensen die daar wonen nu wel hebben, omdat ze ontslagen zijn/oud zijn/gewoon een veel te duur huis gekocht hebben 😉 en dan is het ineens heel erg moeilijk genieten van je mooie huis. En inderdaad, uiteindelijk heb je het niet nodig om gelukkig te zijn.

  2. Ineke

    Was ook mijn idee, zo’n huis komt ook met allerlei lasten zowel financieel als persoonlijk, dus ik verlang daar echt niet naar. Ik zou eerder kleiner willen wonen omdat me dat nog meer financiele vrijheid zou geven.

  3. Els

    en toch… wij wonen in een ver boven ons budget huis ( geen miljoen, maar wel meer dan de helft daarvan in een provincie waar de huizen niet zo duur zijn dus het is echt een villa) op een prachtig plekje ( met oorspronkelijk een top hypotheek dat wel)
    En eerlijk is eerlijk, we moeten er veel voor laten, auto weg, elke extra dienst die we kunnen krijgen nemen we aan, we leven zuinig ( hebben ook niet veel nodig )
    Alles wat we kunnen missen word gebruikt in de extra aflossing van het huis en dat word nu voor ons betaalbaar
    Maar genieten dat we doen!er gaat geen dag voorbij of 1 van ons zegt wel “wat een heerlijk huis he, wat wonen we mooi”
    Het leven is hier echt geweldig!
    7 jaar geleden vonden we dit ook maar was de hypotheek echt een molensteen, als we toen tegenslag hadden gehad had het er heel anders uitgezien, maar het heeft goed uitgepakt, en nu we mooi afkunnen lossen en het huis steeds meer van ons word genieten we veel meer dan we 10 jaar geleden in ons rijtjeshuis deden

    • Wat fijn voor jullie 🙂

      Ik zit hier ook verder over na te denken en merk nu ook dat het voor een deel toch jaloezie is: er zijn vast mensen die in zo’n mooi huis wonen en die daar echt gelukkig mee zijn en er geen geldzorgen door hebben. Soms wou ik dat ik dat ook kon of had; maar dat is nu eenmaal niet zo.

      • Els

        Nou zoals ik al zei 7 jaar geleden hadden we slapeloze nachten of we het wel/ niet gingen redden, maar het kwartje is de goede kant op gerold, en we hadden veel overwaarde van ons vorige huis ,toch hoe we die hypotheek ooit gekregen hebben ( en hem hebben durven nemen)
        Maar goed nu we het ( na al die extra spaarzaamheid wel kunnen betalen, we zijn de enige in de buurt zonder schilder, glazenwasser . werkster.. wij hebben samen 1 1/2 x modaal en er moet nog veel afgelost
        onze meubels zijn ,meestal van marktplaats ( en mooi, goed zoeken)
        en mijn duurste broek kost 15 euro( die van mijn man ook)
        Vakantie hebben we hier echt niet nodig, en het is denk ik een goede investering, mensen die hier komen zijn altijd erg enthousiast ( en wij ook nog steeds) ik heb nooit geweten dat een huis zoveel kon doen voor je geluksgevoel
        Aan de andere kant was het kwartje de andere kant op gerold dan hadden we dik in de shit gezeten daar zijn we ons goed van bewust