Je financiën delen?

Mijn vriend en ik wonen nu ruim vier jaar samen. Al die tijd hebben we onze financiële situatie eigenlijk vrij simpel gehouden: we hebben een huishoudrekening waar we allebei 300 euro per maand op storten voor gezamenlijke uitgaven. Dit zijn met name de boodschappen, maar we gebruiken de rekening bijvoorbeeld ook voor benzine als we samen ergens heen gaan, voor samen uit eten gaan, en soms voor bijvoorbeeld een weekendje weg (al moeten we dan soms ook nog allebei wat geld bijstorten).

Daarnaast stort ik elke maand een bijdrage in de woonlasten op de rekening van mijn vriend (die dan alle rekeningen en de hypotheek betaalt). We hebben toen we gingen samenwonen een bepaald bedrag afgesproken, 400 euro per maand (later uitgerekend dat dat een heel eerlijke verdeling is voor ons).

Tenslotte delen we onze verzekeringen: ziektekostenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, enzovoort. Daarvoor betaal ik mijn vriend dan ook nog een bedrag, want het wordt automatisch afgeschreven van zijn betaalrekening.

Dit zijn de uitgaven die we delen. Voor de rest beslissen we zelf over ons eigen geld. (Al zouden we denk ik allebei wel ingrijpen als de andere persoon rare schulden zou gaan maken). Ik spaar dus wat liever met mijn geld. En mijn vriend geeft een groter deel van zijn geld uit aan gadgets.

Voor ons werkt dit zo wel: sommige kosten gedeeld, de rest van je geld zelf te besteden, naar eigen keuze.

Maar ik kan me goed voorstellen dat dit voor andere mensen niet zo werkt. Bijvoorbeeld als de een veel meer verdient dan de ander – is het dan nog steeds eerlijk als je allebei de helft betaalt van de gezamenlijke kosten? Of als een persoon (tijdelijk misschien) niets verdient. Of als je ook nog veel gezamenlijke doelen hebt in de toekomst waar je samen voor wil of moet sparen. Of als je samen schulden hebt – misschien is het dan ook het beste om de krachten echt te bundelen en samen enorm je best doen om ze af te betalen, onafhankelijk van wie hoeveel verdient.

Kortom, ik denk niet dat er maar één ideale methode is om je financiën te delen met iemand. Maar als een bepaalde methode niet (meer) werkt, probeer dan een andere 🙂

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Je financiën delen?

  1. Siebrie

    Misschien is het ietsje te nieuwsgierig, maar: hebben jullie een samenlevingscontract, of staat jouw naam op de hypotheekakte? Want nu betaal jij mee aan zíjn vermogensopbouw (via de hypotheek). Als het huis ooit verkocht wordt heb jij dus ook (of geen) recht op een deel van de opbrengst.

    • Dat zijn soms hele lastige dingen inderdaad.

      Maar op dit moment is het voor ons vrij simpel: het huis is van mijn vriend en hij staat op de hypotheekakte. Wat ik betaal, dekt de helft vd hypotheekrente na belastingaftrek. De inleg die hij jaarlijks doet in de spaarhypotheek is dus ook echt van zijn eigen geld. Als we zouden verkopen, zijn het verlies of de winst (het hangt er nu om) dus ook voor hem.

      Bij een eventueel volgend koophuis wil ik graag mede-eigenaar worden, dus dan wordt het ietsjes ingewikkelder dan nu.

  2. Wij delen onze financien volledig. We hebben een kind en huis samen en er zit een groot verschil in onze inkomsten. Ik vind het niet meer dan logisch om onze financiën compleet te delen in dat geval

  3. ChoCho

    In heb begin hadden wij een huishoudrekening en ieder nog een eigen rekening. Maar toen bleek dat hij ‘zijn’ geld uitgaf aan computerspullen en ik aan spullen voor het huis en de verbouwingen, leek dat niet meer eerlijk. Dus uiteindelijk alles op de grote hoop gegooid en dan ieder een ‘toelage’ op de eigen rekening. Toen er kinderen kwamen en ik daarvoor thuis bleef, hielden we het op één gezamenlijke rekening. En nu we weer beiden aan het werk zijn, is dat zo gebleven. En dan allemaal op een tijdspannen van zo’n 12 jaar…. benieuwd wat de toekomst brengt 😉

  4. immy

    Vanaf het begin worden de financiën gedeeld. Eerst omdat ik studeerde, hij werkte. In praktijk kwam dat er op neer dat hij alle vaste lasten betaalde en ik van mijn studiebeurs de boodschappen. Toen we allebei werkten, bleef de verdeling qua rekeningen zo. Van ‘zijn’ rekening (die inmiddels op beider naam stond) werden alle rekeningen betaald en van ‘mijn’ rekening alle variabele kosten, van boodschappen tot uitjes. Dus ondanks dat de salarissen op 2 aparte rekeningen gestort werden, lag alles wel op één grote hoop. Nu werkt alleen mijn man en is ‘mijn’ rekening een ‘huishoudrekening’ waar alle boodschappen van betaald worden. Wij zijn al vanaf jong samen, en ik moet er niet aan denken om het gescheiden te houden. Maar zou ik nu pas een relatie hebben, en niet met iemand samen een leven opgebouwd hebben, lijkt het me lastiger om gescheiden financiën los te laten. Wij zijn gelijk van huis uit samen gaan wonen.
    Gr. Immy

  5. Toen we samen gingen wonen maakten we een eerlijke verdeling van woonlasten (hij betaalde de huur, ik gwl, tv/internet en inboedelverzekering en we legden allebei in voor de boodschappen, en dan betaalden we wat er in verhouding klopte). Vorig jaar ben ik gestopt met mijn studie en kreeg ik geen studiefinanciering meer, en sinds die tijd zijn de lasten ook meer op één hoop gekomen. Ik verdiende niet genoeg voor ‘mijn’ deel van de lasten, en hij vulde steeds aan. Wat er bij hem over was gaat/ging naar de spaar, en wat we extra doen gaat in overleg. Dus als hij een nieuwe trui wil overlegt hij bij wijze van spreken even of ik denk dat het gaat, en stel dat ik heel hard een nieuwe broek nodig heb gaat dat voor zijn gadget.

    Ruim een maand geleden zijn we getrouwd, en nu is het helemaal een grote hoop. Verder trouwens een huurhuis, waar we nu samen huurder van zijn, en behalve studieschulden geen schulden of hypotheek, dus het is wat dat betreft vrij simpel allemaal. Stel dat we een keer een huis gaan kopen dan doen we dat ook samen, en we zijn bezig met kinderen, dus dan is alles op een grote hoop ook wel prettig.

  6. Bij ons was het in het begin kosten delen, maar later ging alles op de grote hoop.