“Rare” beleggingen?

Zuinigaan’s post van vanmorgen over de zeer erg tegenvallende opbrengst van een beleggingsverzekering (joh) doen me afvragen of ik al in financiële dingen getrapt ben waar ik niet in had moeten trappen.

Misschien is dit een klein rijtje:

– Het doorlopende studentenkrediet. Zo makkelijk. Want jij, die succesvolle student, kan natuurlijk af en toe best wel even een paar centjes extra gebruiken! … Hoeveel rente dat mooie stukje doorlopende krediet me gekost heeft, weet ik niet, maar dat het slimmer was geweest om gewoon niet rood te kunnen staan, is duidelijk.

– Het Vastgoedfonds van Triodos. Een paar jaar geleden investeerde ik hierin nadat ik gelezen had dat mensen ook een deel van hun geld in vastgoed moesten steken. Want dat is namelijk waardevast dus dat zorgt voor stabiliteit van de hele portefeuille. Ouch. Ik sta op -21% op dit moment… Het heeft inderdaad de rest van mijn portefeuille waardevaster gemaakt, namelijk de waarde stabiel lager gehouden. Ik moet wel toegeven dat er geen glad verkooppraatje was door Triodos, hoor! Ik heb helemaal zelf dit specifieke fonds uitgezocht naar aanleiding van dat enthousiaste artikeltje op internet. Dus dit is een heel erg duidelijke “eigen schuld dikke bult”.

Ik heb ook andere beleggingen, maar over het algemeen weet ik wat de kosten zijn en weet ik ook dat ik risico’s loop. Bij geen enkel product of ding waarin ik beleg of spaar heeft men mij gouden bergen beloofd.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op ““Rare” beleggingen?

  1. 15 jaar geleden zat er geen luchtje aan investeren en beleggen. Dat was daarna héél anders, het bleek absoluut geen handige keuze, maar tja toen zat ik er al aan vast. Ik publiceer er voornamelijk over om anderen te waarschuwen om niet in dergelijke valkuilen te trappen. Het is slecht voor je financiële gezondheid.

    • Ja, en dank je wel daarvoor. Ik heb ook het voorbeeld van mijn ouders die blind vertrouwden op hun financiële adviseur bij de Rabobank. Ze belegden daarom in Australische dollars. Dat heeft ze uiteindelijk ook niets opgeleverd…