Nou nou, mobiele provider, niet overdrijven

Ik loop de laatste tijd af en toe op het station langs posters die iets verkondigen als: “4G, het is een heel nieuw leven!” . De foto laat een papa zien die met zijn zoontje en een telefoon aan het spelen is. Het zoontje ziet er eigenlijk iets te jong uit om met een telefoon te kunnen spelen (ik vrees waterschade of valschade), maar is waarschijnlijk bedoeld om het “nieuwe leven” te symboliseren.

Maar ehm. Een nieuw leven, echt? Omdat je telefoon nu nog sneller kan internetten?

Een nieuw leven, dat is als je bijvoorbeeld eerst aan de nierdialyse zat omdat je eigen nieren stuk zijn, en als je dan een niertransplantatie krijgt en ineens niet meer drie keer per week, of elke nacht, aan de dialyse hoeft.

Een nieuw leven, dat is bijvoorbeeld als het je, met waarschijnlijk erg veel begeleiding, lukt om van een verslaving of van een erge angst af te komen zodat je dan weer “normaal” mee kunt draaien in het dagelijkse leven en kan genieten van je leven.

Een nieuw leven, dat is als je heel hard gewerkt hebt om een bepaalde droombaan te krijgen, en als je dan aangenomen wordt voor die baan. (En misschien vooral als je dan enige weken later zeker weet dat het echt je droombaan is).

Een nieuw leven, dat is niet 4G. Sorry.

Zo’n overduidelijk valse claim in een reclame maakt mij er weer meer van bewust dat reclame niet de waarheid hoeft te zeggen. Ook reclames die minder heftige dingen beweren zoals “Nu met vernieuwde smaak” of “De beste aanbieder van Nederland” hoeven dus niet per se waar te zijn (wisten we al, maar toch is een herinnering af en toe fijn).

Misschien moet ik voortaan achter alle reclames zeggen of denken “een heel nieuw leven!”… Melk – “een heel nieuw leven” … Kip – “het meest veelzijdige” “een heel nieuwe leven” . Deze laptop – “een heel nieuw leven!”.

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Nou nou, mobiele provider, niet overdrijven

  1. Ineke

    nee, bij “kip” moet je denken, het meest mishandelde stukje vlees…