Cadeautjes zijn leuker als ze niet perfect zijn

Tenminste, volgens dit Engelstalige artikel is dat zo. Volgens dat artikel is het zelfs zo dat de leukste cadeautjes voor de ontvanger vaak praktische cadeautjes zijn.

De reden die ze hiervoor geven is dat perfecte cadeautjes soms nog heel veel vragen van de ontvanger. Bijvoorbeeld een dinerbon voor het perfecte restaurant vraagt van de ontvanger dat deze kinderopvang regelt, met de auto naar het restaurant rijdt (een half uur verderop) en straks ook weer terug (dus niet drinken!) en daar misschien ook nog de drankjes zelf moet betalen. Of een speciale asperge-kookpan (omdat de ontvanger zo van asperges houdt!) zorgt ervoor dat de ontvanger een plekje moet vrijmaken in de keukenkasten voor een voorwerp dat misschien drie keer per jaar gebruikt gaat worden, of misschien wel nooit, omdat de ontvanger weliswaar wel van asperges houdt, maar deze nooit zelf bereidt.

Met praktische cadeautjes worden dan trouwens niet alleen hele saaie cadeautjes bedoeld, maar meer cadeautjes die de ontvanger echt gebruiken kan en zal en die dus in de dagelijkse praktijk handig en nuttig blijken te zijn. Een gewone goede kookpan dus, of een set schriften als de ontvanger houdt van schrijven en nog met de hand schrijft, of een stel doodgewone drinkglazen die dagelijks gebruikt kunnen worden en die dus misschien ook een keertje stuk zullen gaan, maar tot die tijd zeer gewaardeerd zullen worden.

De truc is volgens de schrijver om na te denken over of het cadeautje gebruikt zal worden in de dagelijkse of wekelijkse praktijk, en of het voor de ontvanger praktisch is of “te doen” is om het cadeautje te gebruiken.

Ik schreef eerder over hoe graag ik moeite doe voor een cadeautje en hoe ik dan soms duurdere cadeaus koop dan wat noodzakelijk is. Dit is dus voor mij een extra reden om daar nog een keer over na te denken. Het gaat er uiteindelijk toch om of de ontvanger van het cadeautje er blij mee is, en dan misschien niet alleen heel even tijdens het uitpakken, maar langdurig.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Cadeautjes zijn leuker als ze niet perfect zijn

  1. johmar

    wij doen niet meer aan het geven van cadeautjes met verjaardagen van volwassenen, vond het altijd een beetje onzinnig, zo van jij krijgt iets van mij en dan geef ik jou met je verjaardag weer wat terug en vaak zijn het dingen die je weinig tot nooit gebruikt of wat je wel leuk vind maar niet per se wilt bezitten en waar dus onnodig vaak te veel geld aan uitgegeven is , dus zijn we overeengekomen dat we het niet meer doen, wat we wel doen is spontaan iets geven ,maar meestal zijn dat dan maar dingen van een paar euro, bijvoorbeeld iets wat we op een rommelmarkt of in een kringloop tegen komen en waarvan we dan zeker weten dat de ontvanger het spaart of er naar op zoek was, het onverwachte eraan levert meer plezier op dan wanneer het iets is wat standaard gebeurt, ook het feit dat de gever aan je denkt als hij of zij iets tegenkomt en dan denkt he dat is leuk voor bijv mijn dochter maakt het cadeautje veel leuker ook al heeft het bijna niets gekost, en mijn dochter had dus al een paar jaar niets voor haar verjaardag gehad ,dat geld had ik opgespaard en krijgt ze nu in de vorm van allerlei spulletjes die ze nodig heeft nu ze op zichzelf in een flatje gaat wonen, vond ze het eerst minder leuk om niets te krijgen op haar verjaardag op een klein dingetje na , nu is ze superblij dat we het zo aangepakt hebben, want op deze manier kan ik haar ondanks mijn beperkte inkomen toch flink bijdragen aan haar uitgaves

    • Dat is inderdaad heel mooi! Volgens mij is je berichtje aan het einde afgebroken, maar de strekking is heel duidelijk. Ik denk dat je dochter nu achteraf inderdaad heel goed begrijpt waarom je het zo deed, en dat ze er ook heel blij mee is. Het is toch heerlijk als je ouders je kunnen steunen bij je eerste stappen naar zelfstandigheid.

  2. johmar

    klopt wilde er nog aan toevoegen dat ze nu ze ouder is inziet dat alhoewel het leuk is om cadeautjes te krijgen ,je toch heel vaak dingen krijgt die alhoewel ze leuk zijn uiteindelijk vaak in de kast belanden en nu krijgt ze spullen die ze a nodig heeft en b uiteindelijk waardevoller omdat ze er meer van geniet omdat ze die echt en meestal daelijks gaat gebruiken