Beste geldvoorelkaar.nl

Beste geldvoorelkaar.nl,

Jullie zijn een Nederlands en online platform waar mensen leningen kunnen aanvragen voor zeer diverse zaken (meestal is het voor een bedrijf, maar het kan ook voor privézaken zijn zoals een verbouwing), en waar andere mensen (particulieren of ook bedrijven) leningen kunnen geven (kunnen investeren, als het ware). De leners betalen een schappelijke rente aan de investeerders. Dit principe heet peer-to-peer lending en is in de Verenigde Staten toch wel een redelijk succes, met onder andere Lendingclub en Prosper (helaas misschien kun je alleen investeren via deze twee websites als je in de VS woont).

Jullie bestaan nu al enige jaren. In het begin begreep ik dat bepaalde dingen (nog) niet mogelijk waren. Jullie waren immers een opstartend bedrijf, en natuurlijk moet je dan focussen op de belangrijkste dingen: dat er leningen van goede kwaliteit zijn, dat de transacties veilig zijn en dat het wettelijk klopt.

Maar inmiddels duurt het wel erg lang, vind ik. Dit zijn de dingen die volgens mij nog verbeterd kunnen worden:

1. Bij Prosper en Lendingclub kun je investeren vanaf $25 per lening (circa €18). Bij jullie is de minimum investering in een project 100 euro. Dit betekent dat je bij deze Amerikaanse clubs je geld ongeveer 5 x meer kunt spreiden. En een betere spreiding zorgt voor minder risico. Als bij jullie een van de leners niet terugbetaalt, kan ik in één klap €100 kwijt zijn. Voor mij is dat best veel. Zo’n verlies zou ook in een keer mijn rente-opbrengst van meer dan een jaar wegvegen. Misschien zijn jullie meer geïnteresseerd in mensen die 10.000 euro of meer te investeren hebben in leningen? Voor hen is in inderdaad het kwijtraken van 100 euro een minder groot probleem dan voor mij. Maar jullie verliezen zo wel een deel van de markt en misschien is dat, kleine investeerder bij kleine investeerder opgeteld, uiteindelijk wel een groot bedrag.

2. Misschien moeten jullie dan ook maar toe naar een systeem waarbij het geld dat een investeerder toezegt onmiddellijk geïnd wordt. Op dit moment vragen jullie eerst alleen maar een toezegging en vragen pas om het geld over te maken als met de toezeggingen de hele lening gedaan kan worden. Dan gebeurt het wel eens dat een investeerder zich toch terugtrekt (ook al staat in de voorwaarden dat dat niet mag) en dat er dus nog weer een of meerdere nieuwe investeerders bij gezocht moeten worden. Dat kost allemaal veel tijd. Kostbare tijd voor zowel de lener (die vaak een bedrijf wil runnen) als voor de andere investeerders.

3. Je kunt bij jullie niet erg goed zoeken naar leningen die aan bepaalde criteria voldoen. Je kunt namelijk maar op een ding tegelijk zoeken: of alleen op risico-inschatting (zeer laag, laag, gemiddeld, hoog, zeer hoog), of alleen op rente-per-jaar, of alleen op looptijd. Meer dan één criterium tegelijk aanbrengen gaat niet. Zet daar nou eens een keer een goede pas afgestudeerde IT-er op, die heeft dat zo voor jullie geregeld. En oh ja, laat die er dan meteen voor zorgen dat je kunt aanvinken dat je leningen die al helemaal gefinancierd zijn niet meer hoeft te zien, want daar kun je dus toch niet meer in investeren.

4. Nog mooier zou het zijn als je kunt instellen dat je meteen een e-mailtje krijgt als er nieuwe leningen verschijnen die aan jouw voorwaarden voldoen. Voor jullie zou dat als voordeel hebben dat leningen sneller gefinancierd worden – immers, mensen die geïnteresseerd zijn in dat soort leningen worden dan snel geïnformeerd over het bestaan van een nieuwe lening. Voor investeerders zou het als voordeel hebben dat ze automatisch van interessante nieuwe leningen op de hoogte worden gebracht, in plaats van dat ze er telkens aan moeten denken om op jullie website op zoek te gaan naar of er nog een nieuwe lening bijgekomen is.

Ondanks deze “ergernissen” blijf ik mijn €1000 (dat is het bedrag dat ik op dit moment bloot durf te stellen aan het redelijk hoge risico van peer-to-peer-lending) bij jullie circuleren. Op dit moment heb ik dertien leningen bij jullie lopen (sommige zijn al bijna helemaal terugbetaald, dus daar zit nog maar een klein bedragje van mij in, andere zijn net nieuw). Ik hoop dat jullie doorgroeien, maar ik denk dat het belangrijk is dat jullie dan ook aan de door mij genoemde punten aandacht besteden. Ik denk dat dat jullie aantrekkelijker maakt voor investeerders. Veel succes.

11 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

11 Reacties op “Beste geldvoorelkaar.nl

  1. Ik heb ook wat uitstaan bij GeldvoorElkaar. Ik herken je “ergenissen”. Met name het achteraf innen en niet op de hoogte worden gesteld via email van nieuwe leningen vind ik jammer. Heb je weleens naar crowdaboutnow.nl gekeken? Zelfde principe, maar lagere inleg mogelijk en bedrag wordt gelijk geïnd. Let wel op, soms kan het ook een schenking zijn of vergoeding in natura. Mij bevalt deze site erg goed! Nadeel is wel dat je de rente en geld in 1x terugkrijgt, dus daarmee is het risico weer groter…. Maar staan vaak leuke milieuvriendelijke projectjes op, en dan speelt ook de gunfactor mee.

    • Goede tip. Ik ga die site ook eens bekijken.

      Ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn in Nederland om te investeren, maar sommige andere investeringsplatforms hebben meer aanbiedingen in de vorm van “geef ons 15 euro en dan krijg je van ons een t-shirt”. Het blijft natuurlijk belangrijk om kritisch te zijn en goed op te letten wat de voorwaarden en zo zijn. (En hee, als jij het leuk vindt om op die manier een deel van je geld te spenderen, of als je graag dat t-shirt wil hebben: prima!!).

  2. Ik lees je blog regelmatig (echt leuk om te lezen) en wil hier dan een keer op reageren.

    Je hebt een punt dat er dingen beter kunnen, maar als je naar punt 3 kijkt, dan is dit wel mogelijk op de site (de grote groene knoppen), echter is dit wel erg onhandig gedaan.

    Ik heb zelf geen problemen met het minimum van €100, Je moet het ook van de ander kant bekijken namelijk, GvE moet bij een inleg van €25 aan 4x zoveel mensen geld uitkeren. Bij een looptijd van 60 maanden inclusief rente is dat een paar cent per transactie. Dat kost ze meer dan dat het oplevert (je betaald namelijk kosten per uitgevoerde betaling bij de bank). De fee van 0,9% zal dan automatisch om hoog moeten gaan waardoor eht rendement wel erg laag wordt.

    Die email notificatie vind ik persoonlijk een goede. Ik volg hun ook op twitter, maar daar komen ook niet altijd alle leningen op te staan. Wil je de ‘pareltjes’ hebben, dan moet je dagelijks een paar keer de site bekijken.

    Ps. ik zit er met €3500 in. Ik spreid mijn risico door €200 op een project met class 3 of slechter te zetten indien het een mooi project is en €300 op een class 2 of beter.

    • Dank je wel voor je compliment en voor je commentaar.

      Mijn punt bij punt 3 is dat je met de groene knoppen maar 1 ding tegelijk kunt doen: je kunt OF alle leningen van een bepaalde risico-categorie bekijken (maar dan hebben ze alle looptijden en alle rentepercentages), OF je kunt leningen met een bepaald rentepercentage bekijken (maar dan lopen alle risico’s en looptijden door elkaar), OF je kunt op looptijd kijken (maar… Nou ja, je snapt het!). Het zou juist zo fijn zijn, als je twee of drie van die criteria tegelijk zou kunnen instellen, zodat je bijvoorbeeld alleen de leningen ziet met zeer laag tot gemiddeld risico en een rente hoger dan 6%, of alleen de leningen met een looptijd korter dan 4 jaar en een laag risico….

      Je hebt bij je verhaal over het minimum gelijk, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Misschien zouden ze dan een systeem kunnen doen zoals op Kiva: het geld dat teruggestort wordt, komt allemaal in jouw potje op Kiva terecht, en je kunt dan kiezen om opnieuw te investeren, of om het geld uit te laten keren. Zo zou je ook een geldvoorelkaar.nl “tegoed” kunnen hebben dat je dan opnieuw kunt investeren of elke week of maand uit kunt laten keren. Je vraagt dan wel aan de investeerders om erop te vertrouwen dat het geld in die paar dagen dat het in de online beurs staat niet kwijtraakt (het geld is al bij geldvoorelkaar.nl, maar dan gaat geldvoorelkaar.nl failliet en kun je het niet meer laten uitkeren), maar zoals het nu gaat, is het geld waarschijnlijk ook al een paar dagen onderweg en loop je ook al dat (kleine) risico. Misschien een idee.

      Elke dag een paar keer kijken! Ja zie je, dat doe ik dus inderdaad niet, dus waarschijnlijk loop ik daardoor inderdaad de pareltjes mis…

  3. horsemen

    Hallo!
    Ik investeer ook sinds een paar maanden bij GeldVoorElkaar en sluit mij op het punt van de minimalen €100,- na aan bij jou vragen. Ik denk namelijk ook dat als je de minimale investering omlaag brengt de kosten te hoog worden. Verder top op papier gezet! Ik ben benieuwt naar hun reactie. Mijn ervaring is trouwens dat dit meestal vrij snel is. Prettig weekend!

  4. Richard

    Hoi, ik volg je site al een tijdje met veel plezier echter deze keer kan ik me niet helemaal vinden in je punten, punt 1 snap ik wel maar zoals hierboven al gezegd zou dat hogere kosten geven, wellicht dan meer provisie, dan zou het misschien toch kunnen.
    Mbt punt 2 dat zou ik juist helemaal niet prettig vinden, ik herbeleg ongeveer 1000 euro per maand en zou daar dan steeds de rente van mislopen omdat het geld al bij GvE staat.
    Punt 3 helemaal mee eens
    Punt 4 dat doen ze volgens mij niet omdat het niet nodig is, de pareltjes zijn binnen een paar uur vol dus waarom nog meer aandacht creëeren?

    Maar goed het verschil zit hem denk ik in de hoeveelheid die je belegt. Ik heb 100 leningen uitstaan en zit dan meer met dat allemaal bij te houden. Dat wil wel in excel maar mis een goede rapportage rondom uitbetalingen in 1 overzicht.

    Ga vooral door met je site, lees met veel plezier, ben zelf ook met veel dingen bezig, zelf beleggen, beleggingsfond, windmolens investering, geldvoorelkaar, etc. 🙂

    • Ik ben wel benieuwd wat jouw mening dan is over windmolens, beleggingsfondsen en zo voort. Ik moet zelf ook weer eens er over na gaan denken / plannen maken over waar ik in ga/blijf beleggen…

    • Horsemen

      Mbt punt twee snap ik spaarolifantje en Richard wel. Als je het geld meteen moet overmaken loop je inderdaad rente mis. In het ergste geval komt een project helemaal niet van de grond en krijg je na drie maanden je geld terug zonder rente….. Aan de andere kant, zoals het nu is ga je pas overmaken als een project tot stand is gekomen, dan betalen sommige mensen niet of veel te laat met alle gevolgen van dien. Het duurt dan vaak nog weken (ook rente verlies) omdat een project opnieuw opengesteld moet worden. Een vraagje aan jou Richard: Jij heb ongeveer 100 lening uitstaan. Wat is jou ervaring met lening waar niet op tijd de aflossing en rente voldaan wordt. Heb je die er ook tussen zitten en wat is jou ervaring hiermee?

      • Richard

        @Spaarolifantje, windmolens doe ik nu een half jaar en rendement van 6-8 procent lijkt haalbaar (iedere maand rapportage) doe ik bij meewind, leek me leuk, zonne-energie ga ik thuis zelf doen (eerst nog tuinhuis bouwen) dus dat zocht ik niet, maar kan ook wel ok zijn. Beleggingsfonds (Alex) doe ik nog maar kort, dus nog niet echt mening over.
        Verder stort ik ieder jaar voor mijn pensioen dat is belastingtechnisch ook wel leuk om te doen.
        @horsemen, tot nu toe betalen alle leningen nog terug, dus nog geen uitval, ik zit op 7,96 procent dus zit veel in de hogere risico leningen, doe dat nu bijna een jaar.

        Maar zoals altijd doe al deze dingen alleen met geld wat je missen kan.

      • Horsemen

        @Richard, bedankt voor je reactie. Een jaar is natuurlijk nog niet zo lang, met een gemiddelde looptijd van een jaartje of drie a vier schat ik zo maar het klinkt hoopvol. Zelf ben ik twee maanden met GvE bezig dus kan er nog weinig over zeggen. Met het Alex beleggingsfonds bedoel je denk ik Alex vermogensbeheer. De werking is inderdaad voor een belangrijk deel gelijk aan een beleggingsfonds. Alex doe ik nu ruim twee jaar. Het rendement dat ik had bedroeg (na aftrek van onkostenvergoeding en prestatievergoeding) over 2012 13% en 2013 18%. Tot op heden niet ontevreden dus. Wat een nadeel kan zijn is de minimale inleg.

  5. Horsemen

    Hallo Spaarolifantje,
    Heb je nog een reactie ontvangen van GeldVoorElkaar op jou mail?
    Groetjes!