Salarisstrookje: hoe werkt het eigenlijk?

Je kunt flink verdwalen in een salarisstrookje of loonstrook. Raet is een van de bedrijven die loonstrookjes helpt produceren (ehm, erg kort door de bocht uitgelegd) en op hun website publiceren ze uitleg over hoe verschillende soorten loonstrookjes in elkaar zitten, zie hier. Misschien zit die van jou er ook tussen en kun je daardoor beter begrijpen hoe het geheel in elkaar zit.

Gisteren zag ik het loonstrookje van een vriend van mij, en hij had maar een itempje of vijf er op staan. Wat een verademing in vergelijking met het mijne. Ik krijg:

  1. Salaris VP (ik heb geen idee wat dit VP betekent?): aantal uren wat ik gewerkt heb keer een vast bruto bedrag per uur.
  2. Vak. dagen Opslag VP (weer dat VP): een percentage van het “Salaris VP” wat er nog bijkomt aan geld. Omdat ik een nulurencontract heb, heb ik geen vakantie-uren. Dit is volgens mij de geldelijke tegemoetkoming in plaats daarvan, zodat ik toch af en toe een week vrij kan nemen en dan niet op een houtje hoef te bijten. Ik krijg als het ware elk uur dat ik werk een beetje extra betaald, zodat ik af en toe een uur vrij kan nemen en dan kan leven van dat extra betaalde geld.
  3. Vakantie-uitkering VP: nog een percentage van het “Salaris VP” wat er bijkomt. Omdat ik een nulurencontract had, kreeg ik elke maand een vast percentage van mijn salaris van die maand als vakantie-uitkering, in plaats van één keer per jaar in mei.
  4. Eindejaarsuitkering – dit wordt in mijn geval inderdaad ook per maand berekend en uitbetaald, dus ook altijd een percentage van het salaris VP.
  5. Vergoeding BRD. Volgens mij is dit een vergoeding voor het feit dat ik ook tijdens mijn pauzes toch bereikbaar moet zijn (dus BRD is denk ik bereikbaarheidsdienst). Dit bedrag is wel maar heel laag, dat zal zo in de CAO bepaald zijn en het klopt ook wel, want meestal kan ik echt gewoon lekker pauze houden zonder gestoord te worden over iets.
  6. ORT 40% – Dit is de onregelmatigheidstoeslag, na zes uur ’s avonds krijg ik elk gewerkt uur 40% meer salaris. Dus hier staat het aantal uren dat ik deze maand gewerkt heb na zes uur ’s avonds, en de toeslag die op basis van dat aantal uren berekend wordt.
  7. Reisuren VP – Weer dat VP. Ik weet dat reisuren vergoed worden als ik meer dan een bepaald aantal minuten (ik geloof 45 minuten) enkele reis moet maken. De minuten die ik meer reis dan dat gelden dan als werktijd en worden dus ook betaald voor hetzelfde bedrag per uur als werktijd.
  8. Zak. KM-vergoeding belast – Dit is een bedrag aan kilometervergoeding dat blijkbaar belast moet worden. Waarom? Geen idee!
  9. Zak. KM-vergoeding – Deze staat er ook nog op, dit bedrag wordt blijkbaar niet belast. Waarom het niet belast hoeft te worden? Geen idee!
  10. Reiskosten WW – En ook deze is nog een vergoeding voor reiskosten woonwerk (WW). Je zou er helemaal gestoord van worden!

Er gaat vanaf:

  1. Premie OP/NP: De premie voor het ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen. Dit gaat naar het pensioenfonds.
  2. Premie AP: De premie voor het arbeidsongeschiktheidspensioen. Dit gaat ook naar het pensioenfonds. In mijn geval zie ik dat beide premies de helft zijn van wat er uiteindelijk voor mij afgedragen moet worden. De andere helft wordt door mijn werkgever betaald.
  3. Loonheffing: De alvast ingehouden inkomstenbelasting.

In totaal dus dertien items op mijn loonstrookje. Door deze oefening hier weet ik nu weer wat meer wat er allemaal op staat, en waarom. Alleen die VP, daar moet ik nog over nadenken… Suggesties zijn welkom!

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Salarisstrookje: hoe werkt het eigenlijk?

  1. Willemien

    VP = vast percentage.
    En mbt de kilometervergoeding : er is een maximum aantal km dat per jaar onbelast vergoed mag worden, geen idee hoe dat berekend wordt masr wel bij ons 1 van de redenen iedereen bij meer dan 25km enkele reis een huur auto te verplichten. (andere reden is de verzekeringsverrekening bij ongevallen met de eigen auto die onder dienstreizen gebeuren)

  2. WG

    Staat VP niet voor vervroegd pensioen waar je al aan bent begonnen? 😉
    Gelukkig had Willemien een zinniger antwoord.

    Fijn weekend!

  3. E.

    het deel van de km vergoeding dat belast wordt is waarschijnlijk woon-werk verkeer en het gedeelte dat niet is belast een zakelijke dienstreis?

    • E.

      Onee ik zie nu dat die er apart bij opstaat. Misschien dat je vanaf een aantal km belastingen moet betalen en de eerste 10/20/30 km niet bijvoorbeeld.

  4. Dirk

    Of er een maximum zit aan het aantal km dat onbelast mag worden vergoed voor zakelijke reizen weet ik niet, ben ik in elk geval nog nooit tegen aan gelopen. Wel is er een maximum vergoeding per km die onbelast mag worden uitgekeerd. Een hogere vergoeding mag wel, maar die wordt dan dus wel belast…

  5. Siebrie

    Bij ons in het bedrijf is VP ‘Vice President’ (op z’n Engels), ‘onderdirecteur’ dus!