Huis kopen – moeilijk hoor

We zijn gisteren naar een huis gaan kijken tijdens de Open Huizen dag. We stonden om iets over elven voor de deur, en net toen wij weg gingen, stapte een volgend koppel aarzelend van de fiets voor een rondleiding – ik denk dat het een goede dag was voor de eigenaar.

Ik had dit huis gezien tijdens een fietstochtje en er een foto van gemaakt, maar ik was alweer vergeten hoe klein het was. Binnen bleek ook dat het huis erg onlogisch ingedeeld is: de slaapkamer is bijvoorbeeld te bereiken via de woonkamer, en de badkamer via de keuken (het is een bungalow). Grotendeels is dit een resultaat van het feit dat het huis ooit klein begonnen is en er later twee delen zijn aangebouwd. Maar handig is het niet.

En nu sta ik echt wel in dubio, want de locatie van dit huis is echt prachtig, en de prijs is redelijk. We zouden het kunnen kopen en de onlogische indeling dan maar grotendeels accepteren (uiteindelijk wonen we er met z’n tweeën en maakt het dus weinig uit dat je in je badjas het hele huis door moet om van slaapkamer naar badkamer te gaan). Het huis zou circa 80.000 euro duurder zijn dan ons huidige huis, maar daarvoor zouden we de prachtige locatie terugkrijgen.

Maar… Waarschijnlijk is er ook achterstallig onderhoud, wat geld gaat kosten. Het energielabel is onbekend, maar ik schat zo in dat je je arm stookt in de winter… En als je iets aan de indeling van het huis wil veranderen, dan kun je misschien maar beter het hele huis opnieuw inrichten of zelfs slopen en opnieuw bouwen, en dat gaat natuurlijk erg veel geld en tijd kosten…

Andere huizen die in deze straat te koop staan zijn goed onderhouden en klaar, maar zijn ook veel en veel duurder en dus onbetaalbaar voor ons. Een mooi en afgewerkt huis op het platteland maar toch in de buurt van Delft is waarschijnlijk gewoon onbetaalbaar voor ons. Iedereen wil natuurlijk wel zo’n huis!

Bij mij komt hierdoor de algemene vraag naar boven hoeveel mijn woongenot mij waard is. We kunnen voor een mooi gelegen maar duur huis gaan (zo duur als de bank ons toe wil staan) en dan moeten we de komende dertig jaar hard blijven werken om het überhaupt te kunnen betalen. We kunnen blijven zitten waar we nu zitten en genieten van de lage kosten waardoor we geld aan andere dingen kunnen besteden en kunnen sparen en minder bang hoeven te zijn voor ontslag. Of we kunnen nog gaan voor iets daar tussenin. Ik weet het (nog steeds) niet…

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Huis kopen – moeilijk hoor

  1. Lot

    Huis kan aangepast worden, locatie niet.

  2. Ineke

    Ik zou lekker voordelig blijven zitten, want werken voor je dure huis is in mij ogen niet erg verstandig. Zeker als er nog veel aan moet gebeuren en je van de ene kostenpost in de andere valt. En de berekeningen die je van te voren maakt zijn altijd te gunstig, in het echt als je aan gang gaat valt het altijd duurder uit. Tenzij jullie natuurlijk diep ongelukkig zijn op je huidige plekje, want dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar dan nog zou ik kiezen voor een niet te duur huis. Maar goed dat is heel persoonlijk natuurlijk. 🙂

  3. johmar

    ik zou gaan voor een niet al te duur huis en daar dan zonder zorgen gaan wonen , zon huis wat je ook kunt betalen als je geen twee verdiener bent of als je ontslagen zou worden, zie erg veel mensen in mijn omgeving die allemaal in de goede tijd een huis gekocht hebben en hypotheken afgesloten hebben gebaseerd op 2 inkomens of op hun huidige salaris , er van uitgaande dat er nooit slechte tijden zouden komen, vaak hebben ze in de loop der jaren ook nog de hypotheek verhoogd om verbouwingen te kunnen realiseren, alles moest groter en luxe en nu zitten ze met de gebakken peren, een of soms zelfs beide zijn hun baan kwijtgeraakt, de kinderen waarvoor de extra ruimte gecreerd werd zijn allang het huis uit en ze zouden dolgraag willen verhuizen.,maar ja de woning markt ligt volledig op zijn kont.. nu zijn ze zelfs jaloers op mij ,ik kon doordat ik part time werk en alleenstaand ben geen hypotheek krijgen en woon dus in een vrij goedkope huurwoning en krijg huursubsidie omdat ik weinig verdien en ja ik heb het dus wel erg goed voor elkaar, ze gaan volledig voorbij aan het feit dat ze zelf voor een groot deel debet zijn aan de situatie waarin ze nu zitten en zijn vergeten dat ze altijd een meetje meewarig deden over mijn slechtonderhouden huurhuis.

  4. Wij zijn uiteindelijk ook voor een kleiner huis gegaan, de locatie gaf de doorslag. Ik ben blij dat we hiervoor gekozen hebben. We hebben wel gekeken of het huis aangepast kon worden naar onze wensen. Zo hebben we dakkapellen laten plaatsen voor meer ruimte. Aanbouw is mogelijk, maar daarvoor moet ook de keuken verplaatst worden. We wachten tot de huidige keuken aan vervanging toe is met de aanbouw. En sparen lekker door. Er is geen haast bij, we zitten hier goed. Een groot huis brengt ook meer schoonmaakwerk met zich mee en je verzamelt automatisch meer rommel. Nu kijk ik kritischer na wat ik wil bewaren. Succes met je keuze. En neem geen overhaaste beslissing, laat het lekker bezinken.

  5. Ik ken je dilemma wat betreft de prijs. Wij wilden absoluut niet nog 30 jaar hypotheek betalen voor ons droomhuis, daarom zijn wij naar Duitsland gegaan. De huizenprijzen liggen hier zoveel lager! Ik verwacht dat wij over 10 tot 15 jaar onze hypotheek afbetaald hebben, en wij hadden het niet beter kunnen treffen!