Eerste keer op nieuwe manier beleggingskosten betaald

Eind vorig jaar werd het aangekondigd: beleggingsinstituten of -fondsen mogen niet meer “stiekem” servicekosten verhalen op beleggers door simpelweg de waarde van de aandelen te verlagen. Dus bijvoorbeeld: er zijn 1000 aandelen, elk ter waarde van 15 euro. De bank die jouw aandelen beheert, wil 250 euro aan zichzelf betalen, en verklaart daarom dat elk van de 1000 aandelen nu 25 cent minder waard is, oftewel nog maar 14,75 euro. Dit was al niet meer helemaal “stiekem”, want fondsen en instituten moesten deze kosten al wel noemen. Maar je kon het als belegger vrij goed negeren, omdat alleen de waarde van je aandelen fluctueerde en dat is vrij normaal voor aandelen.

Vanaf dit jaar mag dat niet meer en moeten servicekosten los berekend en afgerekend worden. Dus zijn verschillende instituten met verschillende manieren gekomen om dit op te lossen, en op 1 april werden er bij mij voor de eerste keer op de nieuwe manier kosten berekend:

Bij Triodos hadden ze gezegd dat ze om de kosten te betalen een klein percentage van mijn aandelen zouden verkopen (zie ook hier). Dit hebben ze ook gedaan: 0,12% van mijn aandelen werd verkocht door ze, voor een totaalbedrag van een paar euro.

Bij de ASN bank hadden ze aangekondigd dat ze een geldbedrag zouden afboeken van de spaarrekening die bij de beleggingsrekening hoort, namelijk 0,05% per kwartaal (over het gemiddelde van het vermogen in die drie maanden) – zie ook hier. Ik heb sinds het begin van dit jaar braaf een geldbedrag op die spaarrekening staan, zodat ze het bedrag af kunnen boeken (omdat ik op die rekening dezelfde spaarrente krijg als op de “gewone” spaarrekening, had ik bedacht dat ik dat geld er gewoon op ging zetten en er dan verder niet over hoefde na te denken). De bank plaatste van de week de mededeling dat ze het bedrag in het tweede weekend van april af gaan boeken, dus volgend weekend.

Ik ben benieuwd of een van jullie misschien servicekosten moet betalen bij een andere bank of instituut, in verband met beleggingen. En zo ja, hoe die dat dan aangepakt hebben?

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Eerste keer op nieuwe manier beleggingskosten betaald

  1. dirk

    Naast mijn beleggingen bij Triodos zat ik tot eind vorig jaar ook bij de Rabobank met wat beleggingen. Zij gingen met ingang van dit jaar ook over op een percentage, maar wel met een minimumbedrag per kwartaal. Voor mij was dit reden om daar te stoppen met beleggen omdat de kosten meer dan zouden verdubbelen ten opzichte van de situatie tot vorig jaar.
    Bij Triodos beleg ik nog wel, omdat die alleen een percentage hanteren, maar ik heb er wel wat moeite mee, omdat het nu wel heel zichtbaar is dat er kosten afgaan, terwijl ik niet het gevoel heb dat dit jaar de koersen nu ineens hoger zijn geworden. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik wel zal blijven beleggen dus.

  2. Horsemen

    Ik beleg niet in aandelenfondsen maar beleg in aandelen en Indextrackers (je koop hiermee als het ware een mandje aandelen gelijk aan bijvoorbeeld de AEX index van de Amsterdamsebeurs). Ik doe dit via BinckBank. De kosten zijn niet gewijzigd per 1januari. Je moet aan en verkoop kosten betalen bij aan en verkoop maar of je de aandelen of trackers nu lang of kort in je portefeuille hebt geen bewaar kosten. BinckBank geeft ook geen advies. Een tracker kan volgens mij een prima (goedkoper) alternatief zijn voor een aandelenfonds.
    Daarnaast heb ik sinds ruim 2 jaar Alex vermogensbeheer. Dit lijkt wel enigszins op een beleggingsfonds met dit verschil, je hebt geen beleggingsfondsen maar wisselende aandelen van bedrijven in je portefeuille. Zij bepalen net als bij een beleggingsfonds het aan en verkoopbeleid maar wel met dit verschil dat ze van iedere klant een risicoprofiel maken (behoedzaam, offensief, speculatief of zeer speculatief). Ook hier is de kostenstructuur t.o.v. vorig jaar gelijk gebleven, 1% onkostenvergoeding plus 10% prestatievergoeding over de vermogensgroei. Je betaald geen aparte aan en verkoop kosten (transactiekosten) voor de aandelen in je portefeuille. Die 10% is een goede stimulans voor Alex om het goed te doen denk/hoop ik. Het rendement dat ik had bedroeg (na aftrek van onkostenvergoeding en prestatievergoeding) over 2012 13% en 2013 18%.