Eerder stoppen met werken

Over dit onderwerp, “eerder stoppen met werken”, valt een hele, hele hoop te zeggen. Maar laat ik klein beginnen…

Eerder stoppen met werken is, ook in Nederland, en ook met een “normaal” salaris, mogelijk (en ja, ik kan me enige uitzonderingsgevallen voorstellen, zoals een dure ziekte, of een gehandicapt kind…). Wat je uiteindelijk moet doen, is minder uitgeven dan dat er binnenkomt. En je hebt invloed op zowel de inkomstenkant als de uitgavenkant. Wat de inkomsten betreft, kun je natuurlijk proberen hogerop te komen binnen je bedrijf, een betere baan zoeken, of meer uur gaan werken, maar je kunt bijvoorbeeld ook naast je baan nog een kleine bijbaan nemen of zelf een klein bedrijfje starten. Wat uitgaven betreft, zijn er vaak ook heel veel snoei-mogelijkheden. Ik pas ze zelf lang niet allemaal toe (en dat is mijn eigen keuze), maar als je echt wil, zijn er heel veel uitgaven die je sterk kunt beperken.

Het geld wat dan overblijft, spaar je op. En je spaart het niet op om het een half jaar later of twee jaar later weer uit te geven, nee, je spaart het echt op voor later, voor als je wil stoppen met werken.

Als je op deze manier bijvoorbeeld 10% van je salaris echt voor de langere termijn spaart, dan heb je na 9 jaar genoeg geld op de spaarrekening staan om een heel jaar van te kunnen leven. (Want: je leeft van 90% van je jaarsalaris, en 9 jaar x 10% van je jaarsalaris is 90% van je jaarsalaris). Bovendien heb je natuurlijk ook nog een heel klein beetje rente gekregen, dus misschien kun je er al net iets langer dan een jaar van leven. Als je zo op je 40e zou beginnen en de Nederlandse overheid besluit dat je pas op je 68e met pensioen mag, dan heb jij na 25 jaar sparen, als je 65 bent, ongeveer 250% tot 300% (de rente!) van je jaarsalaris op je spaarrekening staan, en kun je dus 2,5-3 jaar eerder dan anderen toch met pensioen. (Als alles goed gaat, want helaas zul je, als je langdurig werkeloos raakt, dit geld moeten opmaken voordat je een bijstandsuitkering krijgt… Laten we hopen dat je niet in de bijstand belandt!).

Als je meer dan 10% van je salaris weet te sparen, wordt het nog leuker. Als je bijvoorbeeld 20% weet te sparen, dan geef je blijkbaar ook maar 80% van je salaris uit. Dat betekent dat je met vier jaar sparen (4 x 20%) al genoeg hebt om een heel jaar van te kunnen leven. Doe je dit vanaf je 40e, dan heb je dus na 20 jaar zeker genoeg om vijf jaar van te kunnen leven, en waarschijnlijk meer, dankzij de rente. Je zou dan dus misschien al op je 60e met pensioen kunnen.

Bij 33% sparen (ja, voor het makkelijke rekenen doe ik 33%) geef je maar 67% van je salaris uit. Ofwel, in twee jaar tijd kun je genoeg geld sparen voor een heel jaar aan uitgaven. Als je dan op je veertigste begint, heb je op je zestigste zeker voor tien jaar aan uitgaven gespaard. Ik denk dat je dan wel zeker kunt stoppen met werken, en dat je een deel van het geld nog over hebt tegen de tijd dat je AOW en je pensioen ingaan, daar kun je dan nog meer leuke dingen van gaan doen. (Of je zou natuurlijk zelfs voor je zestigste al kunnen gaan stoppen met werken).

Dit zijn voorbeelden. Als je nog meer kunt sparen, heb je natuurlijk nog sneller “een jaar vrijheid” bij elkaar. En als je op jongere leeftijd begint, heb je meer jaren om in te sparen en bovendien werkt de rente dan ook harder mee (want meer jaar rente, en rente-op-rente bovendien ook nog eens).

In een spreadsheetprogramma zoals Excel kun je heerlijk allerlei berekeningen maken, en kun je bijvoorbeeld ook de rente meenemen, en de inflatie, en de vermogensbelasting, en je verwachte salarisverhogingen, en misschien zelfs een verlaagd uitgavenpatroon als je eenmaal met pensioen bent (want misschien rij je dan wel veel minder auto, of gaan je uitgaven aan “uit eten” hard omlaag, of verhuis je naar een land waar het leven goedkoper is en het klimaat milder).

Zelf heb ik op dit moment (ik ben 35 jaar) iets meer dan 2 jaar aan uitgaven al bij elkaar gespaard. En ik ga gewoon rustig verder.

Misschien heb ik zo weer een aantal mensen geïnspireerd om eens aan het rekenen te slaan? Ik hoop het maar 🙂

12 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

12 Reacties op “Eerder stoppen met werken

  1. Ellen

    Wij waren 2 verdieners zonder kinderen. Ons huis hebben we gunstig gekocht in 1995. We hebben geleefd van minder dan een salaris, dus ruim een salaris werd opzij gezet. Eerst hebben we onze hypotheek helemaal afgelost en vervolgens steeds geld gezet op spaar deposito’s met een looptijd van een jaar. Begin dit jaar zijn we gestopt met werken, 55 en 53 jaar oud. We hebben genoeg geld tot aan ons pensioen, ongeveer 2000 euro per maand (zeker genoeg als je geen hypotheek hebt) en voor daarna hebben we ieder ongeveer 20 jaar pensioen opgebouwd. De vrijheid die we nu ervaren is onbetaalbaar.

  2. Kees

    Hier ongeveer dezelfde situatie. Ik (man) ben op mijn 52 ste gestopt met werken. Heb altijd erg goed verdiend en kon er met een vrijwillige regeling vroeg stoppen. Hebben nu 400.000 Eur gespaard (50% op termijndeposito’s <= 2 jaar) en nog een kleine hypotheek op een huis met minimaal 200.000 Eur overwaarde. Daarnaast heb ik 30 jaar pensioenopbouw. We hebben geen kinderen en mijn vrouw werkt nog (zij is 48). Zelfs nu kunnen we nog Eur 1500,- per maand sparen (incl rente).
    Ik wist op mijn 25 ste al dat ik niet mijn hele leven wilde werken, al vond ik mijn werk leuk. Ik wilde ook tijd hebben voor activiteiten waarmee ik niet perse geld hoefde te verdienen. Het heeft misschien ook te maken met het feit dat mijn opa op zijn 70 ste overleed en mijn vader al op zijn 67 ste. Het leven is tekort om alleen maar te werken is mijn filosofie. Ik help nu mensen met de weg naar financiele onafhankelijkheid en ik coach op vrijwillige basis jongeren om schooluitval te voorkomen. Erg leuk! Ik raad iedereen aan op dit te doen, het is echt heerlijk om onafhankelijk te zijn. Ook de weg er naar toe is fijn. Soberheid in het leven maakt dat je meer geniet van een vakantie, een (tweedehands) auto of het (na 22 jaar) kopen van een nieuwe TV. Succes verder met jouw mooie en erg leuke blog die ik al vele jaren volg!

    • Eh, dank je wel 🙂 . En wat heerlijk om dit soort verhalen te lezen over mensen die hun eigen weg kiezen in het leven en die daar ook de vruchten van kunnen plukken (en daarnaast ook anderen laten meegenieten, bijvoorbeeld door dat vrijwilligerswerk). Over een aantal jaren hoop ik dat ook te doen 🙂

    • vlijtig met zuinigheid

      Wat een mooie reactie. Vooral datgene wat je nu doet. Misschien kun je ook een blog starten waarin je beschrijft hoe je mensen kunt coachen op weg naar die financiële onafhankelijkheid.

  3. Ri

    Wat een inspirerende reacties.

  4. Marcel

    Geen kinderen hebben lijkt me een groot verschil te maken. De succes verhalen hierboven betreft dan ook kinderloze stellen.Voor mij gaat het, met kinderen, niet zo gemakkelijk. Maar de berekening dat je bij 9 jaren 10 % sparen een jaar eerder kan stoppen met werken spreekt me erg aan!

    • Ik hoopte wat inspiratie te brengen, dat is dus gelukt, mooi!

    • Kees

      Hallo Marcel,

      dat klopt voor een deel. Overigens konden wij geen kinderen krijgen wat ons er mede toe bracht ons leven anders in te richten. Ik zeg niet voor niets deels. Als je kinderen hebt , heb je kinderbijslag en vergoeding kosten kinderopvang. Daarnaast kun je ook met kinderen sober leven. Sterker dit is denk ik een goed voorbeeld om kinderen te leren dat materiële zaken niet alles is. Er is ook niets mis met kinderen te stimuleren vanaf het 15 de levensjaar kinderen hun eigen zakgeld en deel van het kleedgeld te laten verdienen.Verder zouden we kunnen besparen op vakanties, i.p.v. 2x of 3x dan maar1x per jaar op vakantie en uitgaan. Samengevat denk ik dat als we 2 kinderen zouden hebben we inderdaad minder konden sparen. Toch zouden we dan ook eerder willen stoppen met werken en zouden we dit doel, misschien iets later ook bereiken.

  5. Boukje

    Wow…je zet me wel aan het denken om nog meer te gaan sparen….Ik ben ook 35 jaar, heb 2 kids, maar ik droom al jaaaaaren van een huisje ergens waar het lekker is…..Mss dat ik toch mijn droom moet gaan waarmaken…ben al goed op weg, maar ik moet het alleen verdienen en dan gaat het helaas niet zo hard…