Eerder stoppen met werken – het kan dus…

Leuk, die reacties op mijn blogpost van gisteren. Een paar voorbeelden van mensen die het gelukt is om financieel onafhankelijk te worden en om vervroegd afscheid te nemen van betaald werken: een inspiratie voor mij en ik denk ook voor anderen.

Het is misschien niet eens het feit dat deze mensen hun baan op jongere leeftijd vaarwel hebben gezegd wat me zo inspireert, maar gewoon het feit dat ze een beetje buiten de gebaande paden gaan en hun leven op hun eigen manier durven te leiden, zelfs als anderen dat misschien een beetje onverwacht of raar vinden. Gewoon bedenken dat er nog meer is in het leven (en wat dat dan voor jou is, dat is voor iedereen anders), en er dan aan gaan werken om die verandering mogelijk te maken.

Ik las laatst een boek (“De huisarts die liever stukadoor was”, ik leende ‘m van de bieb) over mensen die een onverwachte wijziging in hun levenspad aanbrachten, en ook daar vond ik het zo bewonderenswaardig dat ze het gedurfd hadden. In ieder geval één deelnemer zei trouwens dat het bij hem geen kwestie was van durf, maar dat de wijziging gewoon onvermijdelijk was geweest voor hem (en gelukkig was hij ook veel gelukkiger geworden door de verandering van carrière).

Ik hoop dat deze mensen heel lang mogen genieten van hun zelfgebaande pad; en wie weet bereik ik dat punt ook over een aantal jaar. Eerst nog even werken 🙂

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Eerder stoppen met werken – het kan dus…

  1. vlijtig met zuinigheid

    Was leuk om te lezen. Ik stelde die Kees al voor om over de zoektocht naar financiële onafhankelijkheid te gaan schrijven. Of misschien leuk om hier een gastblog te schrijven. Ben wel erg nieuwsgierig naar zijn opgezette plan en hoe hij dit heeft gedaan.

  2. Ken je de site van Mr Money Mustache al? Schrijft veel over dezelfde dingen als jij. Leuk om nu ook jouw blog ontdekt te hebben die van toepassing is op de Nederlandse situatie.

  3. Greetje

    Ik ben 32 jaar, mijn man is bijna 40, we hebben 2 kids van 4 en 6 jaar, en binnen een jaar of 5 willen we allebei financieel onafhankelijk zijn.
    Momenteel hebben we al zo n 2000 euro aan passief inkomen, maar we willen graag echt genoeg reserve opbouwen en nog meer passief inkomen genereren voor we beslissen of we stoppen met werken. Onze droom is om uiteindelijk ons (groot) huis te verkopen en op een klein bootje te gaan wonen als de kinderen uit huis zijn. We willen dan graag Europa rondtrekken.
    Maar voor die tijd willen we al kunnen stoppen met werken. Ik schat dat we binnen 5 jaar ongeveer zover zijn.
    Groetjes, Greetje.