Eerder stoppen met werken… Of een luxer leven?

Die mooie stukjes van mij over “eerder stoppen met werken”… En tegelijkertijd merkte ik van het weekend dat je ook heel heel gemakkelijk geld uit kunt geven, bijvoorbeeld aan de luxe van een huis in de vrije natuur, iets wat in de Randstad gewoonweg erg duur is…

Ik heb nu bijna 50.000 euro spaargeld. Vorig jaar gaf ik 1650 euro per maand uit, dus ik zou zo 31 maanden door kunnen gaan van mijn spaargeld. Ik zou waarschijnlijk ook heel gemakkelijk mijn uitgaven nog kunnen beperken (al die onzinuitgaven aan chips en snoep en uit eten en cadeautjes en goede doelen er gewoon uit!), en dan zou ik er dus nog langer van kunnen leven.

En aan de andere kant… Kun je in de Randstad makkelijk een huis kopen van 400.000 euro of meer. Dan heb je ofwel een klein huisje op het mooie platteland met allemaal natuur om je heen, of een groot huis in een buitenwijk, of een klein huis midden in het centrum van een grote stad (niet mijn ding, maar anderen zijn daar dol op). Kortom, daar sta ik met mijn schamele 50.000 eurootjes en mijn nog schamelere netto inkomen per jaar.

Het is duidelijk dat je niet alles kunt hebben. De meeste mensen in ieder geval niet! Als ik dat huis van 400.000 euro zou willen kopen, dan zouden mijn vriend en ik allebei verantwoordelijk zijn voor 200.000 euro aan hypotheek, en dan zou ik waarschijnlijk heel veel van mijn spaargeld nu, en in de toekomst, kwijt zijn aan dat huis (aan de hypotheekrente, aan het aflossen, aan de gemeentebelastingen, aan reparaties, aan de tuin, en zo voort, en zo verder). Als we blijven wonen waar we nu wonen, dan blijven de kosten voor het huis steken op 800 euro per maand (inclusief gas/water/licht) voor ons tweeën samen. Veel beter behapbaar, nu en in de toekomst!

En zo blijft dat dan nog even in mijn hoofd nazingen. Ik voel me een dwergje als ik denk aan de mensen die een huis van 400.000 euro “gewoon” kunnen kopen en ook gemakkelijk kunnen betalen. Ik zou (in ieder geval in mijn eentje) niet eens in aanmerking komen voor een hypotheek. Aan de andere kant voel ik me een reus als ik kijk naar mijn huidige situatie in een toch best al wel fijn huis in een fijne buurt. (Met openbaar vervoer op loopafstand, en de Nederlandse poldernatuur op fietsafstand).

Kortom: soms moet je keuzes maken. En hoe zeggen ze dat ook alweer? Iets als “you can have anything, just not everything”, oftewel “je kunt elk van die dingen hebben, maar niet allemaal tegelijk”. Wil je financieel onafhankelijk worden en eerder stoppen met werken, dan betekent dat zeer waarschijnlijk dat je andere dingen niet krijgt, of minder… En ach, zo is het leven, toch? Het is wel vaker zo, dat als je voor het ene kiest, dat je dan het andere niet krijgt…

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Eerder stoppen met werken… Of een luxer leven?

  1. e

    Het zou mij heel benauwd aanvoelen, zo`n duur huis en bijbehorende hypotheek. Nee dan liever 50.000 euro sparen, dat is pas knap!

  2. Willemien

    Nou met die hypotheek ga je toch iets de mist in. Want zodra je handtekening er onder staat ben je verantwoordelijk voor het HELE bedrag, dus als je vriend zijn deel niet betaald, komen ze gewoon bij jou. Daarom is scheiden met een onderwaterstaand eigen huis zo lastig. Want de hypotheek op 1 naam krijgen is lastig. Het onderpand is minder waard, ze willen dus eerst geld zien, en dan zijn de hypotheek voorwaarden ook nog eens veranderd waardoor je moeilijker een hypotheek krijgt.
    Ik blijf voorlopig ook maar even zitten waar ik zit.

    • Je hebt gelijk, uiteindelijk zouden we beiden aansprakelijk/verantwoordelijk kunnen zijn voor het hele hypotheekbedrag, en dat zou natuurlijk nog erger en moeilijker zijn.

      • Willemien

        Het is niet “kunnen zijn”, je bent hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag zoals dat zo mooi heet, en pas als je door de bank uit de hoofdelijke aansprakelijkheid bent ontslagen ben je niet meer aansprakelijk. Zelfs als je bij een scheiding onderling iets anders afspreekt en de rechter gaat daar mee accoord heeft de bank daar geen boordschap aan. En ze staan dan nog in hun recht ook.

        Ik ben nog steeds heel blij dat wij destijd een wat kleiner en betaalbaar huis hebben gekocht en nog met wat winst hebben kunnen verkopen waardoor we zonder schulden uit de scheiding kwamen. Nu woon ik klein en zeer betaalbaar en mijn ex heeft zo’n megapand. En hij is nu wat sjacherijnig dat ik verre reizen kan maken. Mijn standaard antwoord: kwestie van andere keuzes maken en geen last van imponeerbehoefte.

  3. Thea

    Eerder stoppen met werken is nooit bij ons opgekomen. Wij gaan tegen de tijd dat we recht op AOW hebben zeker minder werken maar niet stoppen. We werken nu allebei 4 dagen per week en gaan dan allebei terug naar 2 1/2 dag per week. Voor ons is dat gemakkelijk omdat we een atelier aan huis hebben en ons werk ooit is begonnen als hobby.

  4. johmar

    gewoon lekker wat minder gaan werken en dan lekker op je vrije dagen de natuur in , met mooi weer een picknickmand mee en er zijn nog heel veel mooie plekjes in nederland waar je ook zonder dat mooie huis in de natuur kunt genieten, zonder je zorgen hoeven te maken over de hypotheek, het onderhoud van dat mooie huis en bijbehorende tuin , wat mij betreft geef mij maar een goedkoop klein huis in mijn geval een huurwoning door mijn beneden modale inkomen,het onderhoud is voor de eigenaar, veel schoonmaken is niet nodig ,want hoe kleiner het huis hoe sneller je klaar bent met schoonmaken en opruimen en nu mijn dochter haar eigen plekje heeft geen noodzaak om meer dan 30 uur per week te werken en met mooi weer lekker met de fiets de omgeving verkennen met een picknickmand een mooi boek , kleedje mee om op te zitten of liggen en dan genieten van lekker niets moeten en niets hoeven. helaas geen 50.000 euro op de bank ,maar ach wat heb je eigenlijk weinig nodig om van te leven als je je eisen niet al te hoog stelt.

  5. Misschien dat je, als je echt weg zou willen, iets kunt vinden dat er tussenin zit. Zo zwart-wit hoeft het niet te zijn. Je hoeft niet op je max te gaan zitten en kun je toch geld over te houden om andere keuzes ook te kunnen maken. Zoals minder werken en/of eerder stoppen met werken.

    • Annamarie

      Ben het met spaarmoeder eens. Waarom meteen een huis van vier ton? Kopen Geeft na 30 jaar of korter ook rust en ruimte als de hypotheek is afgelost. Huur gaat altijd door en blijft ook altijd stijgen. Ik woon in een ‘ eenvoudige rijtjeswoning’ en betaal de laatste 20 jaar € 400,– in de maand. Die 50.000 kun je ook deels gebruiken om je maandelijkse hypotheek
      lasten omlaag te brengen en dan zal je zien dat je opnieuw een spaarpotje kunt beginnen. Groet Annamarie

  6. Inge

    Precies…..mensen willen te veel tegenwoordig! Ze menen dat wat ze bij anderen zien, dat zij dat ook ‘moeten’ hebben. Daarbij wordt voor het gemak maar even vergeten dat de anderen ook niet alles hebben, maar hebben gekozen! Niks mis met keuzes maken, en iedereen neemt ie voor zichzelf (als het goed is). Neemt niet weg, dat het soms inderdaad best lastig is, zeker bv. als je een huis wilt kopen, dat doe je toch niet voor eventjes, daar zit je toch wel even aan vast.

  7. Anoniem

    Welke keuze je ook maakt, belangrijk is dat je met z’n tweeen er hetzelfde tegenaan kijkt. Als ik het zelf over zou doen, dan zou ik zoveel sparen dat ik van mijn spaargeld zou kunnen leven als het moest. En dan gaat het omgerekend om 25 x het netto jaarinkomen waar je prettig bij voelt (zie o.a. blog Mister Money Mustache). Niet om daarna te gaan luieren, maar om daarna precies te doen waar je zelf je energie in wil steken. groet anna