Op naar de windmolen!

Ik hou wel van moderne windmolens. Ik hou trouwens ook van oude windmolens, die vroeger gebouwd werden omdat ze zo handig waren om dingen mee te doen: hout zagen, meel malen, water pompen, en zo voort. Dat ze er daarnaast ook nog heel schattig uitzien, is een ander verhaal. De moderne windmolens malen geen meel meer, maar maken elektriciteit (of voor de nerds onder ons: zetten windenergie om in elektriciteit). En omdat we betere materialen om mee te bouwen hebben dan vroeger, zien ze er ook heel anders uit. Ja, ietsjes minder schattig, en iets zakelijker. Maar ik vind ze, net zoals de vroegere windmolens, een mooi symbool: hier wordt hard geproduceerd, dankzij de Hollandse wind!

Afgelopen winter stonden we een keertje onder zo’n windmolen. Dat was in Zeeland bij Neeltje Jans. Tjonge, wat een snelheid had het buitenste puntje van de wiek! En je hoorde de wiek ook door de lucht heen snijden, niet heel hard, maar toch: zoef, zoef, zoef. Mijn vriend vond het best wel stoer en ik was ook onder de indruk.

En vandaag gaan we dus een moderne windmolen van binnen bekijken! We moeten er wel een eindje voor rijden (sorry, natuur!), maar een vereniging voor Windenergie, de Windvogel, houdt open dag voor een van hun molens: de Amstelvogel in Ouderkerk aan de Amstel. Vandaag en morgen tussen 10 en 17 uur dus gratis te bezichtigen. Hier vind je meer informatie.

Ik begreep dat we niet naar het topje gaan klimmen, maar hopelijk krijgen we wel goede uitleg over hoe de molen werkt. Daarnaast gaan we dan misschien in de omgeving ook nog wat wandelen. Misschien is dit ook een leuk uitstapje voor anderen, als ze enigszins in de buurt wonen!

Reacties staat uit voor Op naar de windmolen!

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.