Bezoek aan de windmolen was interessant

Afgelopen zaterdag bezochten we een windmolen, de Amstelvogel, in Ouderkerk aan de Amstel. Het was interessant, en degene die ons rondleidde had alle tijd voor ons en onze vragen, en wist er ook verbazingwekkend vaak een antwoord op. (Ik vind dat verbazingwekkend, omdat ik niet al die cijfertjes uit mijn hoofd zou weten! Bij mij is het vaak 1, 2 of “veel”… Dus als je het mij vraagt, dan gebruikt een gemiddeld Nederlands huishouden “best wel veel” stroom en deze windmolen produceerde echt “onwijs veel” stroom. Ahem. Maar deze molenaar wist de cijfertjes dan wel precies…

windmolen

En ik heb het maar even opgezocht: een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt per jaar 3480 kWh aan stroom. Deze molen (de Amstelvogel) is een 2 MW molen die een maximaal vermogen heeft van 2000 kW, wat wil zeggen dat-ie bij een gunstige windkracht (ik geloof windkracht 6 tot windkracht 11) per uur 2000 kWh produceert, ofwel binnen twee uur heeft hij al het elektriciteitsverbruik van een heel huishouden geproduceerd, als de wind maar gunstig is.

Natuurlijk en gelukkig (ik wil ook nog kunnen fietsen!) waait de wind niet altijd zo hard, en zo produceerde de molen in 2013 in totaal “heul veul” kWh, namelijk 4.041.667… Dat is dus genoeg voor 1161 gemiddelde Nederlandse huishoudens, en het is gemiddeld 461 kWh per uur (dus circa een vierde van het maximum).

Ik vond het zelf wel cool om te begrijpen dat molens tegenwoordig ook bij erg harde wind gewoon veilig kunnen blijven draaien, omdat ze dan de stand van de wieken veranderen, waardoor die minder wind vangen. Alleen bij windkracht 11 of hoger (of zoiets), dan moest de molen toch echt stilgezet worden, maar dat gebeurde dan ook automatisch. Ook vertelde de molenaar dat windenergie niet in de volledige energiebehoefte kan voorzien, simpelweg omdat er soms ook geen wind is of te weinig wind om in alle behoeftes te voorzien. Het zou helpen als elektrische energie gemakkelijker of goedkoper opgeslagen kon worden om het later te kunnen gebruiken, dus daar werd ook nog even over gediscussieerd.

Na een ruim half uurtje uitleg en een kort kijkje onderin de molen waren alle vragen van mijn groepje beantwoord. Het schijnt dat ze de windmolen waarschijnlijk in mei ook nog eens openstellen (dat wordt dan hier aangekondigd), dus ik zou zeggen: als je nieuwsgierig bent, hou het dan in de gaten…

Reacties staat uit voor Bezoek aan de windmolen was interessant

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.