Besparingen

Gisteren nog eens gekeken naar mijn uitgaven. Er zijn uitgaven die ik weiger op te geven op dit moment, zoals mijn uitgaven voor goede doelen, en mijn tijdschriftabonnement op de Opzij: de mensen achter dit blad wil ik gewoon blijven steunen. Stel dat mijn inkomsten sterk verlaagd zouden worden, dan zou het misschien een ander verhaal zijn, maar op dit moment zijn dit gewoon uitgaven die ik wil blijven doen.

De uitgaven die voor mij het gemakkelijkste te verminderen zijn, zijn de maandelijkse “vrije” uitgaven: ons gezamenlijke huishoudgeld (300 euro per maand per persoon), en mijn “onverwachte uitgaven” en “cadeautjes”-potje (in totaal 200 euro per maand voor mij alleen).

Het zou toch moeten lukken om van deze drie uitgaven-potjes gezamenlijk in ieder geval 100 euro af te knabbelen per maand… En dat scheelt dan op een jaar toch gauw 1200 euro. Veel meer dan wat ik eventueel zou kunnen beknibbelen op verzekeringen, elektriciteit, of abonnementen…

Het moeilijke van deze “gemakkelijk te verminderen” uitgaven is dat je er bijna elke dag keuzes voor moet maken: koop ik een goedkoop of een wat duurder cadeautje, hou ik me aan de verkeersregels of riskeer ik een boete, ga ik voor een gemaksmaaltijd of ga ik toch  maar echt koken, nemen we een zak chips mee of laten we dat voor deze keer zitten, koop ik dat boek of ga ik kijken of ze het in de bieb al hebben…

Keuzes, keuzes, keuzes, elke dag weer. Maar de uiteindelijke beloning na een jaar aan keuzes kan dus best wel groot zijn. Ik ga er mijn best weer voor doen!

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Besparingen

  1. Thea

    Relatief gezien eenvoudige keuzes! De keuze tussen (broodnodige) schoenen voor je dochter of de schoolreis van je zoon zou een stuk moeilijker zijn!

    • e

      Dat is waar, maar dat is naar mijn idee ook een kwestie van plannen. (zelf 3 kinderen en een laag inkomen)

  2. Boukje

    Ook ik maak elke dag de keuze, koop ik het, wil ik het heel graag hebben of kan ik er ook zonder. Ik ben begonnen met de folders niet meer te lezen, alleen die van de lidl en aldi en appie. De rest gaat zo de papierbak in. Ik ben nog niet zover dat ik een nee/ja sticker ga plakken. Ik weet dat ik ook online de folders in kan zien, maar dat blijft er vaak bij.
    Ik mag van mezelf ook een bepaald bedrag zomaar uitgeven, maar ik betrap mezelf erop dat ik ook hiervan nog wil sparen, terwijl ik al best veel spaar!! En daar moet ik een beetje vanaf. Niet dat ik erg zuunig aan het worden ben, maar ik kan wel beetje chagarijnig worden als ik iets onverwachts moet kopen, ook al kost het maar een tientje. Ik hoef niet te besparen, maar ik probeer alvast zo te leven voor als ik het met minder salaris moet gaan doen, die kans zit er wel in namelijk…En dan ben ik er alvast maar aan gewend….