Wildernisvlees-pakket

Aan het einde van de vorige maand kocht ik vijf kilo ‘wildernisvlees‘. Dit is vlees van dieren die in Nederlandse wildernissen geleefd hebben (en ja, zoals jullie allemaal weten zijn de Nederlandse wildernissen redelijk niet-wild, maar toch: denk aan leven in de relatief vrije natuur met een aantal kilometers grond voor je hoeven voordat je op een hek stuit).

Zelf eet ik vegetarisch, ik kocht dit pakket voor mijn vriend. Als ik vlees voor hem koop in de supermarkt, dan is dit biologisch vlees. Het wildernisvlees kostte 15 euro per kilogram vlees, wat in ieder geval voor sommige soorten vlees goedkoper is dan biologisch vlees. (Maar ik geef toe: het zijn zeker geen kiloknallers…).

Na de recente ophef over “omgestickerd” vlees, onder andere rundvlees dat paardenvlees was, biologisch vlees wat toch niet biologisch was, vlees ongeschikt voor menselijke consumptie dat toch voor menselijke consumptie verkocht werd, et cetera, is het natuurlijk moeilijk om er op te vertrouwen dat door mij gekocht vlees echt is wat men zegt dat het is. Maar goed. Ik vertrouw er toch maar op.

Een klein maandje geleden fietste ik dus met 5 kilogram wildernisvlees in mijn fietstas naar huis, en stopte dit bij thuiskomst onmiddellijk weer in de diepvries. Ik wist niet goed hoe ik met stoofvlees moest werken (ben vegetarisch vanaf dat ik op mezelf woon, dus gezegend met een gebrek aan kennis en kunde op het gebied van vleesbereiding). Ik heb dus drie pakjes stoofvlees weggegeven aan mijn moeder (ik hoopte dat zij er wat mee kon). Mijn vriend heeft al enkele biefstukjes, bieflapjes, rosbief, et cetera, voorgezet gekregen. Hij vond het allemaal lekker, net zo lekker als ieder ander stukje vlees.

Ik had een portie stoofvlees achtergehouden en die heb ik gisteren voor hem gemaakt, en ik moet zeggen: het bereiden viel me mee. Dat vind ik trouwens wel het leuke van dit pakket: dat ik soms nieuwe recepten of bereidingswijzes moet uitproberen. Dat is wel een leuke uitdaging.

Op dit moment liggen er nog twee pakjes gehakt, twee hamburgers, twee worstjes en twee entrecotes in de diepvries. Die komen zeker nog wel op. De vraag is nu: bestel ik een nieuwe portie, of niet? Vandaag is de deadline voor komende maand…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Wildernisvlees-pakket

  1. ‘k Kocht vlees van de ‘ schotse hooglanders’, eet zelf ook geen vlees maar de heren, wel vleeseters, waren zeer tevreden, voor mij dus een reden om daar opnieuw te kopen.
    Voordeel van zo’n pakket, is ook dat je niet nog gauw voor het koken de supermarkt in moet omdat er toch vlees (u weet wel waarom mevrouw) bij de maaltijd moet.
    Moet je natuurlijk niet vergeten het spul op tijd uit de vriezer te halen 🙂
    groet

    • Ik vond de tip van de persoon bij wie ik het afhaalde erg goed: het bevroren pakje (wat ingepakt is in dik plastic) in een kom met koud water leggen – het zorgt er voor dat het binnen een uur ontdooid is. En warempel, dat klopte. In noodgevallen zou je denk ik ook nog wel de ontdooistand van je magnetron kunnen gebruiken. Maar tot nu toe is het me wel gelukt om minimaal 1 uur van tevoren te bedenken dat er iets ontdooid moet worden.

  2. albertine

    Leuk om de te lezen, wij eten ook wildernisvlees en vinden het erg lekker. Eten nu inderdaad ook veel nieuwe recepten door al dat stoofvlees en maken van de rosbief vaak beef jerkey in de voedseldroger (of oven als je geen droger hebt) Wij ontdooien het overigens ook vaak in warm water dan gaat het nog sneller en doet niks af aan de smaak.

  3. Jacquelien

    Wij eten vlees van OKvlees.nl. Het fijne hiervan vindt ik dat je op ieder moment kunt bestellen.. Bij ons haalt manlief het op vanuit zijn werk, maar het is ook mogelijk te laten bezorgen. Het is heerlijk en ik heb hier iig vertrouwen in, in tegenstelling tot de supermarkt!