Overgang naar vast contract

Het is even wennen, toch wel, die overgang naar een vast contract. Allerlei regeltjes veranderen. Eerst had ik een tijdelijk nulurencontract en werd ik per gewerkt uur betaald, in de maand nadat ik ze gewerkt had. In principe kon ik zoveel of zo weinig vakantie als ik wilde opnemen (hoewel mijn baas vast niet zo blij was geweest als ik had gezegd “doe mij maar vier maanden vrij”).

Nu heb ik dan dus recht op precies vijf weken vakantie per jaar. Daarnaast snap ik nog niet hoe ik uitbetaald word, ik moet het patroon er in nog zien te ontdekken. Afgelopen maand kreeg ik blijkbaar een soort standaard salaris uitbetaald, terwijl ik wel overgewerkt had. Misschien worden die extra uren dan nog volgende maand verrekend?

Dan is er het feit dat vakantiegeld nu inderdaad in één keer uitbetaald wordt, in mei. Eerst kreeg ik daar maandelijks een toeslag voor. Ik vond dat wel fijn eigenlijk, zal moeten wennen aan het feit dat er nu in mei een hele smak extra uitgekeerd wordt, maar in andere maanden niets extra’s.

Tenslotte zijn er nog andere dingetjes nu, zoals dat ik aan het fietsenplan mee kan gaan doen. Of extra geld in mijn pensioen kan stoppen. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen.

Natuurlijk ben ik ook erg blij met mijn vaste contract! ’t Is alleen nog even wennen hier en daar. 

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Overgang naar vast contract

  1. Overuren worden altijd een maand later betaald. Gefeliciteerd met je vaste contract!

  2. Horsemen

    Deze maand zal je vermoedelijk nog niet zo heel veel vakantiegeld gaan ontvangen (alleen over de maanden dat je een vast contract heb gehad). Vakantiegeld keren ze namelijk pas achteraf uit. Mei 2015 zal het wel over een vol jaar uitgekeerd gaan worden.
    In jou situatie zou ik je extra pensioen opbouw lekker in eigenbeheer doen. Jou discipline om hiervoor te kunnen sparen is super en ik ben er van overtuigd dat je van dit spaarpotje ook kunt afblijven. Was dit niet het geval geweest dan had ik dit zeker niet geadviseerd. Ja, nu kan je het niet belastingvrij doen maar later hoef je er ook geen (loon-) belasting meer over te betalen. Nu denkt bijna iedereen dat tegen die tijd minden gaat verdienen en dus minder belasting hoeft te betalen maar is dat ook zo??? Tegen die tijd denken ze daar misschien wel weer héél anders over. Zeker de politici.
    Als je zelf je pensioenpotje maakt heb je het allemaal zelf in de hand, ook waarin je wil beleggen. Daar ben jij best goed in en ook om dat weloverwogen te doen! Nog leuk om te doen ook.

    • Je beschrijft inderdaad een paar nadelen van sparen voor je pensioen via een pensioenfonds. Voordelen zijn inderdaad dat het weinig discipline kost en dat je NU belastingvoordeel hebt (en wie weet mogelijk later ook). Maar ik denk inderdaad dat ik niet extra in ga leggen in mijn pensioenfonds en dat ik dat geld liever zelf beheer.

  3. e

    gefeliciteerd!