Tijdschrift “Radar”: valt me een beetje tegen…

Begin van dit jaar een abonnement genomen op Radar, tijdschrift voor consumenten. Het kostte me circa 25 euro voor een jaar. Ik dacht dat ik het erg leuk zou vinden, maar inmiddels begint de inhoud een beetje tegen te vallen. Misschien komt dat ook omdat nu patronen op beginnen te vallen in het blad, een vast stramien dat elke keer afgewerkt wordt:

  • Een stukje over financiën of over wetten die met kopen, consumenten en financiën te maken hebben – dit vind ik meestal redelijk interessant
  • Een paar “testen” van dingen die je kunt kopen – mij leek dit ook wel interessant, maar het haalt het niet bij de testen van de Consumentenbond. Deze keer worden bijvoorbeeld een paar soorten kant-en-klaar-pannekoeken getest op smaak door een panel kinderen en worden drie soorten staafmixers getest door één proefpersoon.
  • Stukjes over kinderen, pubers, opvoedproblemen – voor mij niet van toepassing, en wat heeft dit eigenlijk met consumenten te maken? Dit soort inhoud zou ik eerder in een specifiek blad voor ouders verwachten
  • Stukjes over psychologie – daar ben ik soms wel in geïnteresseerd, maar weer: wat doet dat in dit blad?
  • Altijd, altijd, een irritante pagina of vier over hoe je bepaalde voorwerpen ook anders kunt gebruiken. Vaak ziet het resultaat er nogal knullig uit, meestal gaat het om onbenullige vormen van hergebruik, soms gaat het waarschijnlijk zelfs om fabeltjes, dan raden ze iets aan wat in het echt waarschijnlijk niet werkt.
  • Dan nog een paar pagina’s over het inrichten van huis en tuin, liefst “leuk en goedkoop”. Hier ben ik niet in geïnteresseerd en ik vind het toch ook meer in een tijdschrift over wonen of tuinieren thuis horen.
  • Nog meer huishoudtips, deze keer uit de oude doos. En ook nu zitten er waarschijnlijk een paar fabeltjes tussen, “grootmoeder’s middeltjes” die allang vervangen zijn door snellere en betere methoden.
  • Gezondheidstips die vaak van her en der geplukt lijken en waarbij het soms onduidelijk is welke informatie betrouwbaar is en welke informatie niet. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen, zeker niet in een blad als dit wat volgens mij toch betrouwbare informatie aan consumenten zou moeten bieden.
  • Recepten. Nee dank u, ik heb al recepten…

Deze keer (lente 2014) maken ze het trouwens wel heel bont door vijf mensen te interviewen die zichzelf cosmetisch hebben laten behandelen en daar heel tevreden over zijn. Meteen daarop volgt een advertentie-pagina voor cosmetische behandelingen. Goh… Het lijkt wel een reclameblaadje.

Toen ik dit abonnement net nam, schreef ik in mijn agenda dat ik voor het einde van het jaar moest nadenken over het wel of niet verlengen van mijn abonnement. Ik denk dat ik het antwoord nu wel heb…

Ik zou anderen willen aanraden om dit blad in ieder geval eerst een paar keer in de bieb (of ergens in een wachtkamer) te lezen. Vind je het dan nog de moeite waard om te kopen, dan kan dat natuurlijk altijd.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Tijdschrift “Radar”: valt me een beetje tegen…

  1. julia

    Ik vind het ook. De artikelen over geld die ik juist interessant vind, zijn vaak erg oppervlakkig. Ik heb het blad te snel uit. Overigens betaalde ik 10 euro voor een jaar… Julia

  2. Boukje

    Ik heb ook een abo op dit blad, sinds het prille begin! Dit is wel gelijk mijn laatste jaar…Ik heb 2012 en 2013 als zeer prettig ervaren en de bladen van dit jaar vond ik erg jammer. Ik sloeg soms zelfs hele stukken over omdat het me gewoonweg niet interessant genoeg is! Dus mij zijn ze helaas als abonnee kwijt volgend jaar. Ik vind de prijs best wel meevallen eigenlijks, daar hoef je het niet voor te laten.

    • Het is inderdaad niet erg duur, maar: wie het kleine niet eert…

      Plus slecht voor het milieu natuurlijk, als je bladen bij je thuis laat bezorgen die je toch niet leest.