Uitgaven voor een heel jaar

Jahaa, vorig jaar april kocht ik mijn nieuwe telefoon en installeerde meteen een app om mijn uitgaven in bij te houden. Ik wist dat me dat ging helpen om op het rechte pad te blijven.

Nu kan ik dus weer op een heel jaar terugkijken, en dat is best informatief:

Screenshot 2014-05-04 08.06.56

Je weet natuurlijk dat je geld kwijt bent aan je woning (in mijn geval tellen hier ook rekening voor gas/water/licht mee) en aan je voeding en huishouden. Ik denk dat de percentages ook wel acceptabel zijn, al zou het met wat moeite en opoffering ook zeker goedkoper kunnen. Vervoer is een noodzakelijke uitgave om naar mijn werk te komen (hoewel ik ook af en toe een treinritje voor de lol maak, misschien een vierde van alle uitgaven binnen vervoer is niet voor het werk). Gezondheidszorg is ook nog zo’n verplicht stukje. Het zou misschien net iets goedkoper kunnen, maar niet veel. Bankzaken, kleding en communicatie zijn uitgaven waarover je kunt debatteren of die noodzakelijk zijn. Waarschijnlijk zou ik in mijn geval ongeveer 30% van die uitgaven als noodzakelijk beschouwen (om een bankrekening te hebben, om bereikbaar te zijn per telefoon, om kleren aan te hebben die schoon en heel zijn), de rest is extra.

Dan blijft dus nog over: vrije tijd, goede doelen, cadeaus, overige en de geldbedragen die ik aan mijn neefje en nichtjes schenk elk jaar. Deze bedragen zijn allemaal niet-noodzakelijk. In totaal maken ze zo’n 45% van al mijn uitgaven uit. Maar ze zijn wel leuk of belangrijk, en ik kan het missen. Ik word eigenlijk ook wel vrolijk van dit percentage: maar zo’n 50% van mijn uitgaven is echt noodzakelijk, de rest is “naar eigen vrije keuze”. Er kan ook nog flink wat af als het nodig is, maar zolang dat niet nodig is mag ik van heel veel geld zelf kiezen waar het heen gaat.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Uitgaven voor een heel jaar

  1. Siny

    Mag ik vragen welke app jij hiervoor op je telefoon hebt?
    Het moet geen moeilijk iets zijn hoor, want dat werkt niet bij mij.😉

  2. Anoniem

    Wat goed zo’n overzicht. Wat mij opviel is je percentage voor kleding, zelf weet je denk ik wel om hoeveel geld het gaat. maar ik vind het weinig en dan bedoel ik het positief. Blijft bij mij toch een grote kosten post. Groet Marion