Budget-talent

Ik heb het niet over mezelf! En ik wist niet goed hoe ik dit stukje moest noemen. Maar ik zal nu uitleggen wat ik bedoel…

Recent heb ik een vriend geholpen met zijn financiën. En dan met name met zijn pensioen. Maar toen hij eenmaal begreep dat het allemaal toch echt niet zo ingewikkeld was, ging hij los. Om te weten hoeveel pensioen hij nodig heeft in de toekomst, wilde hij ook maar eens gaan uitvinden hoeveel geld hij per maand uitgeeft. Wist hij dat dan niet? Nee, dat wist hij niet…

Blijkt dat we met een echt natuurtalent te maken hebben, qua uitgaven dan: toen hij het eenmaal op een rijtje zette door de gegevens van internetbankieren te downloaden en te ordenen, bleek hij elke maand circa 2/3e van zijn inkomen uit te geven, en dat ook nog redelijk constant (elke maand ongeveer hetzelfde bedrag). De andere 1/3e gaat al jaren naar de spaarrekening (en staat daar, laten we het maar toegeven, wel een klein beetje te verpieteren… Maar goed, da’s weer een volgende puntje).

En wat doet hij er voor, of wat moet hij er voor laten? Helemaal niets!
Heeft hij dan zo’n ruim inkomen dat hij duizenden euro’s per maand kan verbrassen zonder problemen? Nee, dat ook niet.
Hij is gewoon van nature zuinig en heeft niet zoveel nodig om gelukkig en bezig te zijn.

Mijn conclusie is dat we hier met een van de zeldzame mensen te maken hebben die “vanzelf” binnen hun budget blijven.

En echt, ik denk dat het behoorlijk zeldzaam is! De meeste mensen, inclusief ondergetekende, zijn veel beter af als ze wel af en toe een budget opstellen, bijwerken, kijken hoeveel geld er nog over is op de rekening voordat ze iets kopen, enzovoort. Dus niet getreurd als bij jou het geld er wel (te) snel uitvliegt: accepteer gewoon dat je bij de meerderheid van de mensheid hoort… 🙂

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Budget-talent

  1. Wow, leuk toch dat er ook ‘natuurtalenten’ zijn,
    groet

  2. Thea

    Geweldig, eindelijk iemand met hetzelfde talent waarmee ik gezegend ben!

  3. Mijn man is ook zo’n talent. Hij weet echt helemaal niks van financiën, maar hij geeft ook vrijwel nooit iets uit. Als hij een keer los gaat koopt hij misschien een duur cadeau voor iemand anders, een boek of een stapel nieuwe spijkerbroeken, omdat de rest echt niet meer kon. Hij eet zo nu en dan wel eens een broodje buiten de deur met lunchtijd op zijn werk. Maar ik vind dat dat moet kunnen, want verder geeft hij echt niks uit. Ik schrok er best van toen we gingen samenwonen dat hij echt niks van financiën weet, maar als je niks uitgeeft is dat misschien ook niet zo erg.

  4. Hé wat een leuk stukje!