Verkooppraatjes en beleefd blijven

Vorige week kwam ik per ongeluk weer in aanraking met een mevrouw die een mega-verkooppraatje op me ging uitproberen. Ik heb het redelijk snel afgekapt, vooral doordat ik een beetje boos ging kijken vanwege deze verkooppoging terwijl ik gewoon iets anders van haar vroeg en daar ook voor aan het betalen was. (Wil je dat ik je betaal voor een dienst die ik hebben wilde, of wil je dat ik wegloop?).

Als ik gebeld word door een bedrijf dat mij iets wil verkopen, kap ik dat behoorlijk snel af. Zodra ik door heb dat het om een verkooppraatje gaat, zeg ik “Sorry, maar ik heb geen interesse. Dag” en verbreek de verbinding. Soms hoor ik de tegenpartij dan nog tegenspartelen, maar dat versta ik dan niet meer. Mijn vriend daarentegen zal zo’n beller te woord staan, maar uiteindelijk ook zonder iets te kopen opleggen. (Bij hem klinkt het ongeveer zo: “Nee, ik heb al een autoverzekering.” … “Ja, daar ben ik heel tevreden mee.”… “Nee, u hoeft mij geen extra informatie op te sturen.” … “Nee hoor, daar heb ik geen behoefte aan.” … “Ja, u ook nog een fijne dag.”).

Bij hem komt dit misschien voort uit een behoefte om beleefd te blijven. Ik vind echter dat ik ook al redelijk beleefd ben.

Ik weet niet altijd hoe je met “opdringerige” verkopers om moet gaan, maar als je moeite hebt om je niet over te laten halen, dan vind ik heel snel opleggen gewoon een goede optie. Of doorlopen, als het op straat gebeurt.

Mijn idee is dat je als potentiële koper mag kiezen om niet meer te willen horen over een bepaalde product of een bepaalde service. Jij bent degene die uiteindelijk beslist of je iets kopen wil, een abonnement nemen wil, geld wil geven (aan een goed doel) etc.  En ook hoeveel van jouw tijd jij wil “doneren” aan hun uitleg over dat product/die service, en zo voort.

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Verkooppraatjes en beleefd blijven

  1. inenomdekas

    Op straat vragen verkopers vaak:” Mag ik u 1 vraag stellen”?
    Manlief antwoordt dan:” Dat heb je bij deze gedaan”….

  2. rube

    Of je gaat de vragen die je krijgt negeren en zelf vragen stellen, over een geheel ander onderwerp. En heel volhardend zijn. Dat staat niet in hun script en weten ze dus niet meer wat ze moeten doen :-).
    Maar meestal reageer ik net zoals spaarolifantje.

    • e

      Ik ook, maar ik wil dat van die vragen stellen ook wel eens gaan uitproberen, lijkt me wel leuk 🙂

  3. Ik reageer ook zo als jij. Zodra ik doorheb dat het om een verkoopgesprek gaat geef ik aan dat ik geen intresse heb en hang ik gelijk daarna op.

  4. Angela

    Ach als ik tijd heb dan ga ik het gesprek wel eens aan. En natuurlijk koop ik niks, maar het zijn soms wel heel leuke gesprekken. Of idd tegenvragen gaan stellen, raken ze soms heel erg de kluts van kwijt hihi. Maar wel altijd beleefd blijven.

    • Anoniem

      Tegenvragen stellen lijkt me ook wel grappig, maar ooit eens op televisie gezien dat een malafide bedrijf in opgenomen gesprekken knipte en plakte, en zo een opname in elkaar knutselde waardoor het toch echt klonk alsof iemand echt iets besteld had. Gewoon snel de verbinding verbreken lijkt me dus het beste.

  5. Ik zeg altijd direct dat ik telefonisch of aan de deur niets koop, en dat ze me een offerte mogen opsturen …. heb er nog nooit ééntje ontvangen! 😉

  6. KruidigMeisje

    Jij bent degene die bepaalt waar je je geld aan besteed. En je tijd. Daar heb je gelijk in.
    En meestal worden degenen die verkopen, betaalt via een bonussytematiek. Dus als je ze niet langer ophoudt (als je toch niets wilt kopen) dan geef je ze eigenlijk meer kansen op een bonus omdat ze meer tijd hebben het bij n ander te proberen. Dus eigenlijk ben je goed bezig.
    Mijn vriend heeft daarom wel eens de neiging zo’n verkoper heel lang aan de praat te houden. Veel te vragen enzo. Vooral als het een product of organisatie is waar hij het niet mee eens is. Dat is eigenlijk pas gemeen!

  7. johmar

    mensen vinden mij bot,maar pardon heb ik erom gevraagd om aangesproken te worden ? nee dus, ik zeg altijd gelijk dat ik geen interesse heb,maar ook van de week was dit niet afdoende en vertelde men mij ongevraagd dat ik geld kon besparen op mijn energie, maar aangezien ik al heel laag zit met mijn verbruik lijkt het mij sterk dat ik honderden euros kan besparen , dat word namelijk als eerste geroepen, des te vreemder omdat men blijkbaar aan mijn gezicht kan zien dat ik teveel betaal , dus toen ik zei dat dat onmogelijk was, werd de jongeman een beetje minder vriendelijk en zei kortaf nu dan moet u het zelf maar weten, daar had hij dan wel weer gelijk in. ik moet dat inderdaad zelf weten, bovendien vind ik niet dat je zon beslissing als overstappen naar een andere leverancier niet even snel op straat of aan de deur moet nemen. daar moet je flink onderzoek naar doen en er goed over nadenken.