Mijn nerd en geld…

Een opmerkelijke ontwikkeling vorige week in huize Spaarolifantje… Ik was bezig geweest met mijn spreadsheet om te voorspellen wanneer ik met pensioen kan gaan, en vulde ook “even” de cijfertjes van mijn vriend in. “Hee, lieverd, volgens mij kun jij over tien jaar met pensioen” zei ik tegen hem. Eerst sputterde hij weer tegen, zoals gebruikelijk: “Dat kan nooit!”. Maar ik liet hem de spreadsheet zien met mijn schattingen van zijn toekomstige cijfers, en hij raakte toch ineens geïnteresseerd.

Alleen is hij een behoorlijke nerd. Dus mijn cijfers waren niet goed genoeg. De spreadsheet was vrij simpel en volgens hem veel te simpel. Dus nu is hij sinds een week bezig met het creëren van zijn eigen spreadsheet. Die heeft heel veel verschillende kolommen voor allerlei uitgaven en inkomsten die hij denkt te gaan hebben, plus extra vakjes voor het variëren van inflatiepercentages, opbrengsten van investeringen, enzovoort.

Persoonlijk denk ik dat hij het veel te gedetailleerd maakt. Aangezien de toekomst erg onvoorspelbaar is, heb je volgens mij genoeg aan een simpel model, wat je vervolgens aanpast naarmate de tijd verstrijkt en steeds meer dingen zekerder en duidelijker worden.

Maar goed, ik wacht rustig af totdat hij z’n model klaar heeft, en ik ben benieuwd of hij tot ongeveer dezelfde conclusie komt als ik, dat hij over ongeveer tien jaar genoeg spaargeld heeft om niet meer afhankelijk te zijn van een inkomen. Waarschijnlijk wil mijn vriend tegen die tijd wel blijven werken (want hij vindt z’n werk leuk), maar dat het niet meer hoeft is toch fijn (bijvoorbeeld omdat je soms “gedwongen” wordt om te stoppen met werken door een ontslag of door ziekte).

PS. Morgen meer over waarom ik “ons” geld toch zo opsplits in “zijn” en “mijn”…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Mijn nerd en geld…

  1. ‘k Help het je hopen, dat hij tot de zelfde conclusies komt maar iemand die een spreadsheet tot in detail gaat wijzigen, ziet vast te veel ‘apen en beren’ op de weg 🙂
    groet

    • Ik hoop wel dat ik ‘m dan weerwoord kan geven. Van al die posten die hij mogelijk invoert, weet ik toch ook wel iets af. Mocht hij overal voor het doemscenario kiezen, tja, dan zal ik hem toch suggereren om ook eens een iets realistischer scenario te proberen.

  2. Beste,

    Ik heb niet zo lang geleden ook een spreadsheet gemaakt zoals jij beschrijft, met mijn verwachtte inkomsten, uitgaven, etc. En ik ben het helemaal met je eens dat je niet te gedetailleerd moet zijn als je toekomstvoorspellingen maakt. Er zullen altijd posten zijn die je niet had voorzien.

    Ik heb een vraagje voor je: wat doe jij eigenlijk met het spaargeld dat je opzij zet? Beleg je dat of zet je dat allemaal op een spaarrekening?

    • 50% staat op de spaarrekening of zit in spaardeposito’s 25% wordt belegd in aandelenfondsen, en 25% in obligatiefondsen. Dat is de keuze die bij mij hoort, al zou ik volgens mij leeftijd meer risico kunnen nemen.