Mijn geld en zijn geld, of ons geld?

Misschien dat mensen zich afvroegen waarom ik het gisteren had over mijn vriend zijn geld en mijn vriend zijn pensioen, en niet dat van ons beiden. Voor mij stamt dat nog uit de tijd dat ik hem net kende: ik had vijf jaar geen vriend gehad, hij tien jaar geen vriendin. We hadden onze eigen levens ingericht, en we hadden allebei onze eigen spaarpotjes met zelf verdiend geld. Het samenvoegen van de financiën bestond er uit dat we gingen samenwonen en besloten over een bijdrage van mij aan zijn woonkosten, en een afspraak maakten over een gezamenlijke rekening en wat daar van betaald moest worden.

En ik zie ons nog steeds een beetje als onafhankelijke personen, die allebei hun eigen geld verdienen en die allebei dus ook mogen beslissen wat ze met dat geld doen. Hoewel ik hem wel gestimuleerd heb om te gaan sparen voor zijn pensioen, en hoewel hij mij heeft overgehaald om eens wat geld uit te geven aan mezelf (bijvoorbeeld aan een nieuwe laptop, vorig jaar).

En het gaat goed zo, dus wat mij betreft houden we het ook zo.

Daarom dus een losse berekening van wanneer hij met pensioen zou kunnen van zijn geld, en van wanneer ik met pensioen zou kunnen van mijn geld. Maar het blijkt dat onze datums niet ver van elkaar af liggen, er zit minder dan vijf jaar tussen waarschijnlijk. Dus de een hoeft zich niet heel lang thuis duimen-draaiend te vervelen terwijl de ander gaat werken, of, andersom, de een hoeft niet lang “verplicht” naar het werk te vertrekken terwijl de ander alleen maar leuke dingen doet.

Ik heb ook nog een schatting gemaakt van wanneer één van ons beiden met pensioen zou kunnen als we al het spaargeld samenvoegen (van hem en van mij). Dat blijkt over ongeveer vijf jaar zo ver te zijn (en het grotere deel van het spaargeld komt dan van hem). De ene zou dan leven van de opbrengst van het spaargeld, terwijl de andere nog gewoon moet werken en leeft van zijn of haar salaris. Dit is niet de door mij gewenste situatie, maar stel dat het niet anders kan, dan kan het wel. En dat zal een fijne gedachte zijn: zelfs in geval van ontslag is er dan nog geen man overboord.

Reacties staat uit voor Mijn geld en zijn geld, of ons geld?

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.