De Wederopbouw

Van het weekend verlaat op bezoek geweest bij mijn schoonouders voor Moederdag. Op een gegeven moment moest ik even op mijn tong bijten hoor: schoonmoeder klaagde over het feit dat het pensioen niet gecorrigeerd werd voor inflatie dit jaar “en dat terwijl wij dit land hebben opgebouwd”.

Ja ja. Mijn schoonouders zijn uit 1942 en 1944… Dus ehm, tijdens de opbouw van na de oorlog waren zij kinderen. De wederopbouw eindigt ongeveer in 1965 en toen waren ze dus twintigers die net aan hun carrière begonnen: schoonmoeder als huisvrouw, en schoonvader als manusje-van-alles bij een fabriek.

Kijk, dat ze gewoon een pensioen willen dat meegroeit met de inflatie, dat snap ik best. Maar kom nou niet met een argument dat zo makkelijk lek te prikken valt.

Ik geef trouwens toe: ze hebben dit land wél een stukje mooier gemaakt door mijn vriend te produceren. 🙂

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “De Wederopbouw

  1. En na al dat ‘opbouwen’ genieten ze al wel 10 (misschien zelfs 15) jaar van hun welverdiende rust of vut of hoe je al die vroegpensioenregelingen ook wilt noemen.
    Ik heb m’n tong ook wel eens kapotgebeten,
    groet

  2. NV

    Haha, herkenbaar en inderdaad makkelijk lek te prikken argument. Mijn ouders kunnen er ook iets van terwijl ze echt heel goed zitten en altijd hebben gezeten qua inkomen en ook niet hebben opgebouwd na de oorlog. En maar klagen als we op bezoek komen, mijn broer en ik kijken elkaar dan aan……..

  3. O wat herkenbaar. Het argument ‘wij hebben het land opgebouwd dus hebben wij er recht op ….. . Het drijft generaties uit elkaar, ondermijnt de solidariteit.

    De bijdrage voor de AWBZ is ingevoerd in 1968, en was toen 1,4% van het salaris. Mijn moeder, altijd huisvrouw geweest, heeft daar dus nooit een cent aan afgedragen, en mijn vader maar 5 jaar. Inmiddels betalen wij 12% van ons salaris aan de AWBZ. Benieuwd of er straks nog een rollator voor me inzit….

  4. Terwijl de huidige generatie zich kapot mag werken vanaf hun 22ste tot hun 72ste, voor met een beetje geluk maximaal 50% pensioen…

    Ik had niet op mijn tong gebeten, maar er iets van gezegd 😀

    • Het is mijn schoonmoeder hè, om daar nou ruzies over te gaan maken aan de borreltafel… Zij en ik, wij kunnen allebei toch nauwelijks beïnvloeden wat die politici bedenken voor ons, dus dan zijn we het maar gewoon een keertje niet helemaal met elkaar eens 🙂

  5. e.met3kids

    haha gelukkig zeggen mijn schoonouders niet van die dingen 🙂 brrr