Lezen over geld

Lezen over geldzaken en consumentenrechten kan je echt helpen om je financiën beter op orde te krijgen. En het hoeft niets te kosten: er bestaan heel veel blogs en websites over geld en over je rechten als consument. En heel veel boeken zijn te lenen in de bieb, maar zijn ook te lezen in de bieb, dan ga je gewoon ergens rustig in een stoel of aan een tafel zitten en lees je een eind weg. Je mag rustig aantekeningen maken op een meegebracht velletje (niet in het boek, natuurlijk!!). In dat geval hoef je niet eens een bieb-abonnement te hebben of er leengeld voor te betalen.

Het lezen van boeken over geld helpt me om “op het rechte pad” te blijven. Het inspireert me. Ik lees vaak nieuwe dingen in zo’n boek, dingen die ik in mijn eigen leven toe kan passen. Ook kan het materiaal met je meegroeien: las ik eerst vooral boeken over schulden en budgetteren, nu lees ik ook boeken over sparen en investeren.

Ook het opnieuw lezen van boeken kan je vaak helpen. Vaak pik je een tweede of derde keer iets nieuws op, waar je de eerste keer overheen gelezen hebt. Of ben je nu wel klaar voor een deel van de adviezen of uitleg waar je eerst nog niets mee kon. Ook kan het herlezen van sommige boeken je opnieuw motiveren om iets te gaan doen, dat kan toch ook een heel fijn effect zijn.

Natuurlijk is niet alles wat gedrukt is, waar. Wat je leest in een boek (of op een website) kan gewoonweg niet (meer) kloppen. De schrijver kan gelogen hebben, of in alle oprechtheid een fout gemaakt hebben. De informatie kan ook best achterhaald zijn: ooit klopte het, maar nu zijn er nieuwe belastingregels of wetten. Het is daarom handig om altijd meerdere boeken of websites te lezen, zodat je beter kunt weten wat waar is en wat niet (meer).

Ik hou van lezen, dus ik krijg informatie vooral via lettertjes tot me. Ik besef dat er ook mensen zijn die meer houden van dingen leren door te luisteren of te kijken naar filmpjes, maar ik moet bekennen dat ik niet zo goed weet hoe je in Nederland veel informatie over geld kunt krijgen via radio, podcasts of filmpjes. Iemand anders misschien wel?

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Lezen over geld

  1. vlijtig met zuinigheid

    Het lezen van boeken over geld houd mij altijd scherp. Weten waarvoor je het doet. Vaak is het ook wel gesneden koek en niets nieuws. Soms ook saai.