WK Voetbal: zoek dekking!

Blijkbaar komt het WK voetbal er aan… Ik luisterde net naar de radio en hoorde veel (te veel) “WK” reclames. De hoeveelheid oranje dingen in de winkels was nét afgenomen na de Koningsdag, maar neemt nu weer toe.

Omdat ik erg weinig interesse heb in voetbal, kan ik dit gebeuren een beetje vanaf de zijkant bekijken. Mensen worden lekker gemaakt met dingen die voor mij echt niet interessant zijn, dus dan kun je het mechanisme wat beter zien. Stel het ging om boeken of om een chocolade-festijn, dan was het voor mij wat moeilijker om die afstand te bewaren.

Manieren om kopers te lokken en om dingen voor méér geld te kunnen verkopen:

  • maak het oranje of spuit er een oranje laagje overheen
  • voeg er een oranje “frutsel” aan toe – een vlaggetje, een hoed, een knuffel, een kledingstuk
  • schrijf er “WK-editie” op
  • laat een voetballer je product aanprijzen
  • zet er een plaatje van een voetbal of van een voetballer op
  • organiseer een WK-wedstrijd met een prijs die bij het WK hoort (een reis naar Brazilië, of voor de kleinere ondernemer toegangskaartjes voor een gezamenlijke kijk-avond of een gesigneerde voetbal)
  • gebruik de woorden “scoor nu!” of “warmlopen voor” of “pingelweken” om mensen aan voetbal te laten denken

Hebben jullie nog meer verkooptrucs gezien?

… Een klein voordeeltje van dit soort speciale momenten in een jaar (ook Pasen, of Kerst, of Koningsdag zijn dat soort momenten) is dat we dan na het WK afgeprijsde items kunnen kopen, omdat de winkelier het nu juist kwijt wil vanwege het oranje laagje of de vermelding van “WK-editie”. Handig!

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “WK Voetbal: zoek dekking!

  1. Ik erger me er ook een beetje aan, maar gelukkig kan ik alles links lagen liggen. Ik kocht alleen in een 2e hands kinderkledingwinkel een “wij houden van oranje” shirtje voor zoontje. Deze had hij met Koningsdag al aan en kan hij ook het hele WK mee rondlopen. Voor € 1,50 vond ik dat wel weer genoeg.
    En overal nu spaaracties voor oranje dingen bij supermarkten, oranje extra’s bij producten die je koopt ed. Manlief wil zo’n Roy Donders pak, nou ik koop nooit bij Jumbo, dus hij moet het zelf maar regelen…..

  2. GJ

    Niet echt een chocoladefestijn, maar EMTE heeft wel een Oranje kwatta in de aanbieding. 175 gram van 3,69 euro voor 1,84 euro. 😉

    Op zich ook wel vreemd, die van / voor prijzen. Want ik heb er die Oranje kwatta eerder nooit zien liggen. Niet voor 1,84 maar ook niet voor 3,69.