Akkoord CAO schoonmaak

He hè, het is er door, de CAO voor de schoonmakers. Ik begon mijn treinritjes toch echt een stuk minder leuk te vinden, met alle rotzooi die zich opstapelde in de trein (ongelofelijk trouwens hoe mensen blijkbaar zomaar hun afval achter durven te laten op een tafeltje in de trein of op de grond – dat doen ze normaal natuurlijk ook maar dan valt het minder op omdat de schoonmaker het wel opruimt).

En ik gun het ze van harte: 6,6% loonstijging over 2014 t/m 2016. Eigenlijk is het waarschijnlijk alleen maar een correctie voor de inflatie, die ook zo rond de 2% per jaar zit. Dus eigenlijk krijgen ze niets extra’s. Maar goed, ze gaan er in ieder geval niet op achteruit, wat eerst wel de inzet was van de werkgevers.

Er zitten ook nadelen aan het akkoord, zag ik. Minder pensioenopbouw door de werkgevers bijvoorbeeld. Dus wel iets meer salaris nu, maar straks te weinig pensioen, als je niet uitkijkt. Maar goed. Mogelijk was dit het beste wat er op dit moment uit te halen viel.

Over “mijn” CAO wordt op dit moment ook onderhandeld. En die onderhandelingen kunnen nog wel even duren, hoewel we nu al een aantal maanden CAO-loos zijn… Ik weet nog dat de CAO-onderhandelingen in 2011 of zo eindelijk tot een resultaat leidden, ruim een jaar nadat de CAO in had moeten gaan, en met nog maar een jaar te gaan tot de volgende CAO alweer in moest gaan. Dat vond ik toen wel een beetje stom. Je kreeg nog wel “achterstallig” salaris, maar allerlei andere voordeeltjes die met de nieuwe CAO ingingen konden niet meer met terugwerkende kracht uitgevoerd worden. Hopelijk wordt er deze keer sneller een akkoord bereikt.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Akkoord CAO schoonmaak

  1. johmar

    ik werk in de schoonmaak en tot nu toe heeft elk akkoord over de CAO ons wel iets gekost en zo leverden we onze ervaringstoeslag in, krijgen we nog maar een dag vrij als je gaat trouwen en krijg je alleen een vrije dag voor de begrafenis van een ouder, echtgenoot of kind en moet je voor begrafenissen van andere familieleden zelf een vrije dag nemen. uiteindelijk is elke salarisverhoging een sigaar uit eigen doos en die doos begint er akelig leeg uit te zien, bovendien word er door mijn werkgever hard aangewerkt om mensen met een vast contract van 30 uur per week of meer en ouder dan 50 jaar hard aangewerkt om je te kunnen ontslaan, in mijn geval door mij beter te melden terwijl ik nog lang niet volledig hersteld ben en me nu flink onder druk te zetten door wekelijks controles uit te voeren waarbij altijd wel wat aan te merken is op mijn werk doordat de werkdruk al jaren veel te hoog is. een collega is begin dit jaar op de dezelfde wijze ontslagen en ik vrees dat ik binnenkort ook aan de beurt ben.

    • Wat raar dat je werkgever je beter kan melden. Eigenlijk kun jij dat toch alleen doen? Eventueel in samenwerking met de bedrijfsarts?
      Ik zou een dossier bijhouden van alle problemen en misschien zou ik wel steun zoeken bij de vakbond of bij gratis juridische hulp (zoals bijv. bij het Juridisch Loket, ik loop er in Leiden wel eens langs: https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/werkwijze/ ). Ik wens je heel veel succes, en ik vind het heel vervelend voor je dat het zo gaat.

  2. johmar

    tegenwoordig bepaalt bij ons de leidinggevende of je naar de bedrijfsarts mag , heb gelukkig een dossier bijgehouden over mijn problemen ,maar ook de vakbond doet weinig voor individuele gevallen, maar gelukkig wel een rechtsbijstand verzekering en als mijn werkgever doorzet , ga ik daarmee aan de slag,