Indexbeleggen levert meer resultaat op dan actief beleggen

Volgens twee onderzoekers van de universiteit van Maastricht is het voor particulieren beter om aan indexbeleggen te doen in plaats van zelf te willen beleggen. Mensen die zelf beleggen zouden meer kosten betalen en zouden uiteindelijk ook een slechter resultaat behalen dan indexbeleggers. Ze zouden hun behaalde resultaat overschatten en zich vooral de “yes!” momenten herinneren en niet de andere beleggingen die het minder goed deden. Ze zouden bovendien zichzelf overschatten: een slecht resultaat schrijven ze vaker toe aan factoren buiten hen, terwijl ze een goed resultaat aan hun eigen capaciteiten toeschrijven.

De wetenschappers verrichten onderzoek onder Nederlandse beleggers, en legden die een vragenlijst voor, maar keken ook (objectief) naar hun beleggingsresultaten.

Meer informatie is hier te vinden. Het onderzoek wordt gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.

Dit is trouwens lang niet het enige onderzoek wat onderschrijft dat “simpele” particuliere beleggers slecht in staat zijn om zelf goede beleggingen uit te kiezen, en gemiddeld genomen beter af zijn met het beleggen in indexfondsen. Er is trouwens ook onderzoek dat erop wijst dat ook mensen die ervoor gestudeerd hebben (professionele beleggers) lang niet altijd de goede keuzes maken… In een onderzoek deed 76% van de actieve beleggingsfondsen het slechter dan de index over de jaren 2002-2012 (link).

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Indexbeleggen levert meer resultaat op dan actief beleggen

  1. Maar ik let ook op waarin de beleggingsfondsen beleggen: niet in bedrijfstakken en bedrijven die ik niet wil steunen. Wellicht halen mijn beleggingsfondsen dan een iets lager resultaat, daar ben ik dan tevreden mee.

    • Gren winst ten koste van alles, dus. Ja, dat vind ik wel mooi. Vanguard heeft een indexfonds waarbij de bedrijven toch aan een minimumpakket van duurzaamheid moeten voldoen.

      • Ik beleg bij de ASN bank en enkele andere fondsen die duurzaamheid belangrijk vinden. Niet bij Vanguard, maar dat kan ook. Overigens halen die ASN fondsen elke keer weer goede beoordelingen bij Morningstar, ik vergelijk ze niet met de index, want misschien word ik dan wel greedy.

      • Ineke

        Ik wist niet dat je in Nederland ook bij Vanguard kon beleggen. Ik doe het via Meesman. Dat was een tip van Erica Verdegaal. Ik doe het nu een klein jaar met kleine bedragen en het gaat eigenlijk best goed.

      • Het is via Brandnewday; zij bieden het “BND Duurzaam Wereld Indexfonds”, en daar zit het Vanguard SRI Global Stock Fund onder of achter. Daarbij zijn er dus bepaalde minimumcriteria waaraan een bedrijf moet voldoen om er in te kunnen beleggen. Ik geloof niet dat ze heel streng zijn, maar in ieder geval toch fijn dat de ergste er uit zijn, vind ik.

        Het Meesman Indexfonds Aandelen Europa is trouwens eigenlijk ook onderliggend een Vanguard fonds. Voor hun wereld indexfonds zijn ze overgeschakeld op een andere onderliggende investeerder die ik niet zo goed ken.

  2. Ineke

    Trouwens ook nog bij de Triodos bank in de duurzame sector met ongeveer hetzelfde bedrag, dat vind ik ook erg belangrijk.