Extra en onverwachte uitgaven bijhouden

Ik gebruik een app op mijn iphone om bij te houden hoeveel geld ik uitgeef. Deze app laat je ook budgetten instellen en geeft een waarschuwing als je over budget bent gegaan.

Ik merk dat ik vaak aan het begin van de maand lekker hard door mijn budget voor leuke/onverwachte dingen heenga (zo’n 150 euro per maand inclusief cadeautjes voor anderen). De rest van de maand “moet” ik dan op een houtje bijten, en meestal ga ik alsnog over het budget heen. Ik maakte er een grafiekje van toen ik mijn uitgaven van mei analyseerde, zal het hier nog eens laten zien:

Screenshot 2014-05-30 18.47.55

Dus in de eerste helft van de maand best veel uitgaven, en toen merkte ik dat ik over het budget heen ging en ging het rustiger aan doen…

Ik heb sinds begin juni in die app op mijn telefoon de optie aangezet om per week bij te houden wat ik uitgeef aan extra / onverwachte / leuke dingen. Ik heb het weekbedrag op 20 euro gezet, waarbij cadeautjes niet meetellen. De eerste week is het bijna gelukt, ik zit op 20,16 euro… Een hele verbetering met normaal. Vorige maand zat ik na een week al op zo’n 65 euro! De tweede week is net ingegaan volgens de app, en nu hoop ik dus deze week helemaal onder de 20 euro te blijven.

Blijkbaar geeft “100 euro per maand” me een veel te rijk gevoel, vergeleken bij “20 euro per week”. En nou ja, als ik de vrijheid van 100 euro per maand niet aan kan, maar de vrijheid van 20 euro per week wel, dan wordt het dus maar budgetteren per week… Ook al hou ik natuurlijk ook mezelf een beetje voor de gek.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Extra en onverwachte uitgaven bijhouden

  1. Dat is nog eens een goede tip!! Ik loop daar ook altijd tegenaan, dus k ga het ook eens op die manier proberen.

  2. Leuke app.
    Omdat ik veel meer computertijd op de Ipad dan achter de pc doorbreng, zou zo’n app misschien niet zo’n gek idee zijn.

    Ik neem wekelijks een bedrag op, stop vervolgens wat geld in envelopjes, voor echte fun dingen. Dat is het dan….
    Soms toch teveel fun en moet ik wer bezuinigen op boodschappen. Voor mij werkt dit nu.