Wat kan ik al van de rente betalen?

In de toekomst wil ik graag kunnen leven van wat mijn gespaarde geld oplevert. Ja, met zo’n ruime 50.000 euro aan spaargeld ben ik daar nog lang niet, maar dromen mag, toch?

Toch is het natuurlijk nog een lange weg. Eén manier om gemotiveerd te blijven las ik eergisteren op een Amerikaans forum: deze meneer zette zijn uitgaven onder elkaar, hij rangschikte ze van hoog naar laag… En dan streepte hij aan, wat hij al van de rente kon betalen. Dus als hij bijvoorbeeld $500 rente per maand binnenkreeg, en z’n huur was $350 en aan eten en drinken gaf hij $300 uit, dan kon hij de huur al betalen en het eten en drinken ook al bijna, nog maar $150/maand erbij en dan kon hij dat ook afstrepen…

Ik deed het ook even op zijn manier, en toen bleek dat ik nog helemaal niets kan betalen, als ik met de grootste uitgave (inderdaad, mijn huur) begin. Gesteld dat ik uit 50.000 euro spaargeld 1500 euro opbrengst kan krijgen per jaar (da’s 3%: rente, en ook beleggingswinst), dan kan ik bijna vier maanden mijn huur betalen… Zo duurt het nog wel even voordat ik iets af kan strepen! Het is dan trouwens wel zo, als je het van hoog naar laag doet: als je die grootste uitgave eenmaal bij elkaar gespaard hebt, dan kun je daarna natuurlijk steeds sneller dingen afstrepen…

Dus toen ging ik het maar even andersom doen: ik rangschikte mijn uitgaven van laag naar hoog. En ik kan wel van 1500 euro per jaar:

  • mijn bankpasjes en creditcard betalen (56 euro per jaar)
  • mijn telefoonkosten betalen (286 euro vorig jaar)
  • mijn kleding betalen (299 euro vorig jaar)

Dus ik kan nog niet eten of slapen, maar ik kan me al wel aankleden en ik kan pinnen en bellen. Toch ook mooi. De volgende uitgave is mijn bijdrage aan de opleiding van nichtjes en neefje. Dit wordt vanaf dit jaar 1000 euro per jaar ivm de komst van een nieuw nichtje (over enkele maanden). Dat kan ik al bijna betalen, maar nog net niet helemaal.

Dus daar ben ik dan nu voor aan het werk…

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Wat kan ik al van de rente betalen?

  1. Tof!! Al ben ik niet van plan om te gaan rentenieren, toch vind ik het wel een leuk idee om eens te kijken welke lasten we van onze rente kunnen betalen. Waarschijnlijk niet veel, maar ik denk sowieso wel de bankkosten en de rekening van het water misschien ook nog… 🙂

  2. ano

    Leuk om te doen. Wij hebben nog veel geld bij de Rabobank staan, vriend neemt niet graag afstand van die bank. Helaas weinig rente daar.

    Bij ons 750 euro, internet, telefoon en het water. Nog maar even doorsparen 😉

    • Een tweede rekening elders openen? Een beetje spaargeld bij de Rabobank laten maar de rest ergens wegzetten? 1,1% bij de Rabobank, lees ik. Je kunt 1,7% krijgen elders… Toch ook weer circa 400-500 euro meer per jaar…

      • ano

        Hi,hi mijn eigen spaargeld staat bij een bank die meer rente geeft, ondertussen met goedkeuring ook geld in deposito’s gestopt. Het is dus al een stuk beter dan eerst. De buffer waar we direct bij willen kunnen zo’n 10.000 staat bij de Rabo.

      • Vooruit dan maar 🙂

        (goed gedaan…!)

  3. anoniem

    Rente: 1,7% – vermogensbelasting: 1,2% – inflatie: 1% = -0,5%. Zelfs als je je geld voor 10 jaar vast zet houd je maar 1,1% over. Nog even flink doorsparen dus voor je kunt gaan rentenieren.

    • Goh. Mijn rente is gemiddeld 3.4% . Dat komt omdat ik het geld in deposito’s heb vastgezet (ik ga het de komende paar jaar niet nodig hebben). Daarnaast beleg ik, dit brengt gemiddeld zo’n 4-5% op. Dit jaar heb ik voor het eerst vermogensbelasting moeten betalen, de eerste 22.000 euro ongeveer zijn immers niet belast.

      Kortom, zeg 4% min 0,5% vermogensbelasting min 0,5% inflatie.

      Zie je, valt het toch allemaal nog mee.

      En in werkelijkheid spaar ik dus ook gewoon rustig door met de opbrengst van mijn spaargeld en beleggingen; en gebruik ik mijn salaris om de kosten van mijn leven te dekken (en om nog meer te kunnen sparen).