Bloed krijgen

Morgen, 14 juni, is het Wereld Bloeddonordag. En ik wil alle donoren die dit lezen, bedanken. Want ik heb misschien wel mijn leven aan één van jullie te danken. Toen ik in 1979 ter wereld kwam, was ik namelijk een behoorlijk aantal weken te vroeg. Mijn moeder had een infectie opgelopen waardoor de vliezen braken, en ik kwam met een bacterie in mijn bloed ter wereld.

Men heeft mijn ouders meerdere keren verteld dat ik het mogelijk niet zou halen. Ik kreeg sloten met antibiotica en werd vervoerd naar het dichtstbijzijnde academische ziekenhuis, wat toen nog erg ver weg was trouwens. Ik heb maanden in het ziekenhuis gelegen. Kwam er pas uit tegen de tijd dat ik echt geboren had moeten worden 🙂 .

En ik kreeg minimaal een keer een zakje bloed, blijkt uit de verslagen die de huisarts toegestuurd kreeg uit het ziekenhuis, en die hij bewaard had. Ik heb ze later opgevraagd. Misschien heeft dat zakje bloed meegeholpen om de balans door te laten slaan naar de goede kant.

Dat ik er niet geweest was als het allemaal niet aangeslagen was, tja, ik denk dat ik daar zelf niet zo’n last van zou hebben gehad. Maar ik denk dat de impact op mijn ouders (hoe stoer die allebei ook zijn) groot zou zijn geweest. En dan denk ik aan mijn opa’s en oma’s en tantes en ooms, en weet dat het hen ook erg geraakt zou hebben.

Ik ben er. Bedankt, anonieme donor die in 1979 eventjes een bloedbank bezocht  🙂

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Bloed krijgen

  1. Misschien heb je van mij wel gehad 😉 , ik gaf ook altijd bloed, tot na de geboorte van zoon, toen had ‘k het zelf nodig en daarna mocht ‘k geen bloeddonor meer zijn.
    groet

  2. Had graag bloeddonor willen zijn, maar net als Kniepertje, mag ik niet meer doneren, na zelf te hebben ontvangen. Jammer die strenge regels.
    Mooi geschreven

    • Ineke

      Maar je hebt het in ieder geval gedaan en dat is meer dan veel mensen kunnen zeggen. 🙂

  3. Ineke

    Ja meer mensen zouden bloed moeten geven maar veel vinden het ‘eng’. Ik vind het ook. Ik vind het ook niet super als ze die naald in mijn arm doen maar vind het toch een mooi soort vrijwilligerswerk en het is een kleine moeite.

  4. Thea

    Graag gedaan 😉

  5. e.

    Met hoeveel weken ben jij geboren Spaarolifantje? Mijn kindjes werden ook te vroeg geboren en hebben veel bloed gekregen, namens mij daarom ook erg bedankt!

    • Ik weet het niet precies uit mijn hoofd, maar ik geloof met zo’n 34 weken. Dat was in die tijd nog behoorlijk risicovol; en dan ook nog die bacterie…

      • e

        Ja natuurlijk! in die tijd waren er nog niet zoveel mogelijkheden als nu. Mijn kindjes zijn met 27 weken geboren.