Huizen zoektocht

We zijn gisteren weer naar een huis gaan kijken. Helaas bleek dat het huidige huis een slechte fundering heeft, dus dat je heel veel geld kwijt zou zijn aan stutten en reparaties (als dat al kan), of dat het huis afgebroken zou moeten worden en er opnieuw begonnen zou moeten worden.

Omdat de locatie zo mooi was, begon zich in mijn hoofd toch een filmpje af te spelen: stel dat we het toch gewoon zouden kopen. We zouden er dan een jaar of vijf in kunnen wonen, totdat we genoeg geld gespaard zouden hebben om het huis te vervangen (we zouden dan trouwens nog niet al het geld bij elkaar hebben, maar wel genoeg om de rest te kunnen lenen). Dan zouden we betalen voor de vervanging.

Ik zie het mezelf wel doen, zonder daar al teveel onder te lijden! Maar… Uiteindelijk zouden we dan toch ruim 500.000 euro betalen voor ons huis, en dat terwijl we eigenlijk liefst onder de 350.000 euro zouden blijven! Het zou dus een nogal stomme actie van ons zijn om dit huis te kopen.

Dus, diepe zucht, laten we maar verstandig zijn. Mijn vriend (die het huis toch al iets minder zag zitten dan ik) gaat straks de makelaar bellen om te zeggen dat dit ‘m niet wordt…

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Huizen zoektocht

  1. ano

    Het is goed om te kijken hoeveel geld je uit wilt geven aan woonlasten en welk deel van je inkomen dat is. Bij ons gaat t.o.v. veel andere mensen een kleiner deel van het inkomen naar wonen. Dat was erg prettig toen ik mijn baan verloor.
    Zelf steken we in om de vaste kosten zo laag mogelijk te krijgen.

  2. VeggieMo

    Mocht je dit huis echt graag willen, kun je niet laten uitzoeken hoeveel het zou kosten om er een nieuwe fundering onder te laten maken en dit bedrag mee te nemen in het bedrag wat je over hebt voor dit huis?
    Ik houd de koopwoningen in onze nieuwe woonomgeving al een tijdje in de gaten en soms gaat er wel meer dan een ton van de vraagprijs af bij vrijstaande woningen.

  3. Ineke

    Ik kan je alleen maar aanraden je niet te diep in de schulden te steken voor het een huis, want dat is wat het is, een hele grote schuld.

  4. ano

    Laatst liet je een overzicht zien met je inkomsten, spaarbedrag en uitgaven en hoelang je nog zou moeten werken om financieel onafhankelijk te worden. Wellicht om dit voor beide scenario’s ook door te rekenen. Ben wel benieuwd hoeveel jaar je langer door moet werken, of dat FO wellicht helemaal niet haalbaar is met een huis van een half miljoen.

    • Ik weet zeker dat het dan veel langer zou duren dan nu! Mijn woonlasten zouden misschien wel verdubbelen, en dat tikt toch wel aan. Maar aan de andere kant is woongenot ook wel fijn. Een kleine verhoging van de woonlasten is misschien wel de moeite waard. Dit huis gaat het dus ook dan toch maar niet worden, en we zoeken nog even verder! (En genieten in de tussentijd nog even verder van lage woonlasten en de daarbij behorende mogelijkheid om meer te sparen…).