Vrijwillige pensioenopbouw voor zzp-ers

Het APG (deze organisatie voert trouwens het pensioen uit voor het ABP) gaat waarschijnlijk vanaf 1 januari aanstaande een pensioenfonds beheren voor ZZP-ers (bron). ZZP-ers mogen inleggen als ze dat willen.

Ik weet niet hoeveel voordelen dit heeft… Zelf zit een deel van mijn pensioen ook bij ABP (APG dus blijkbaar), en ik kan niet zeggen dat ik er nou zo denderend enthousiast over ben… De korting op het pensioen is er recent vanaf gegaan, maar de groei is de afgelopen drie jaar 0% geweest. Best zuur.

Het feit dat het vrijwillig is, betekent dat het voor ZZP-ers gewoon nog een mogelijkheid is om te sparen. ZZP-ers kunnen al op heel veel verschillende manieren sparen: gewoon op een bankrekening, en voor hun pensioen kunnen ze sparen via pensioensparen, pensioenbeleggen en pensioenverzekeren. Dit wordt een extra mogelijkheid. Eigenlijk lijkt het op pensioenbeleggen, alleen geef je de controle over de beleggingen uit handen – APG bepaalt hoe belegd wordt.

In het nieuwsbericht wordt aangegeven dat je het geld waarschijnlijk ook eerder op kunt nemen in geval van arbeidsongeschiktheid. Tja, klinkt als een enorm voordeel, maar daarmee eet je dan wel je pensioenpotje op. Of dat nou zo handig is…

Haalt deze extra mogelijkheid om aan het pensioen te werken mensen over de streep die eerst niets inlegden voor hun pensioen? Ik weet het niet. Aangezien het geheel vrijwillig is, moet je nog steeds zelf die stap zetten. En betalen. Nou ja, ik ben benieuwd…

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Vrijwillige pensioenopbouw voor zzp-ers

  1. Enrico

    Er is nog een voordeel. Er is géén opeetverplichting. Als een ZZP’er door omstandigheden een beroep moet doen op bijstand, wordt het pensioen niet bij het vermogen geteld.