Extra ingelegd voor pensioen

Vorig jaar had ik alleen inkomen via mijn werkgever. En ik had er maar eentje. Een heel simpele manier van inkomen dus: één salaris, van één bron afkomstig. Via deze werkgever wordt automatisch pensioenpremie afgedragen aan een groot pensioenfonds.

Ik dacht dus ook, dat ik dit jaar wel geen jaarruimte zou hebben om wat extra’s in te kunnen leggen voor het pensioen. Die zou toch in beslag genomen worden door het gewone pensioen, niet?

Nou, toen ik de factor A binnenkreeg op het UPO, kon ik berekenen dat er toch nog 485 euro ruimte overblijft om zelf iets mee te doen. Ik sprak net met een mevrouw van het pensioenfonds, die kon het met helaas ook niet uitleggen, maar verzekerde me wel dat de factor A voor 2013 zoals die op het UPO stond, klopt. Op de website van de belastingdienst kun je nog altijd niet de jaarruimte voor 2014 berekenen, via de website berekenhet kon het al wel. En ik heb het onze accountant ook laten narekenen omdat ik wel weet dat de regels veranderd zijn sinds vorig jaar. Het klopte echt: 485 euro ruimte…

Dus vandaag is er 450 euro overgeboekt van mijn spaarrekening naar mijn pensioenbelegging. Ik vond 450 euro wel een mooi bedrag, de overige 35 euro ruimte kan ik best volgend jaar of zo nog benutten, zien we dan wel weer… Van deze 450 euro krijg ik dan volgend jaar een deel terug van de belastingdienst, omdat ik het af zal mogen trekken van mijn inkomen voor de inkomstenbelasting.

Wel staat het geld vast tot mijn 67e, of wie weet mogen we er tegen de tijd dat ik zo oud ben pas na het 70e levensjaar of zo bij… En tegen die tijd zal ik er dan wel inkomstenbelasting over moeten betalen. Elk voordeel heb z’n nadeel…

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Extra ingelegd voor pensioen

  1. Interessant artikel, bedankt