Vooruit kijken kan helpen

In ieders verleden zijn er wel pijnpunten. Dingen die niet goed gingen. Dingen die anderen je aangedaan hebben. Zo ook bij mij. Als kind ben ik gepest en dat heeft een diepe indruk achtergelaten, waardoor ik nu vaak nog onzeker ben in gezelschap; en ook soms mezelf maar ga lopen kleineren zodat anderen het niet hoeven doen. Ook heb ik met name in de puberteit veel honger geleden, omdat mijn ouders bepaalde ideeën hadden over voeding: “Als ze het niet lust, dan eet ze maar niets.”. Ik denk dat mijn huidige problemen met eten deels daar vandaan komen, dat nog voort-durende gevoel van: “Eet hier maar veel van, want wie weet hoe lang het weer gaat duren voordat je weer iets kunt eten.”.

Maar ik merk dat voor mij het begrijpen van waarom ik sommige dingen wel of niet doe niet helpt bij het veranderen van mijn gedrag.

Dus probeer ik de laatste tijd meer vanuit het nu te leven. Het verleden was soms vervelend, het verleden was soms ook fantastisch… Maar dat alles is verleden tijd. Nu ben ik bijvoorbeeld iemand die niet meer gepest wordt. Ik ben veilig. Ik zou dus best af en toe een stukje van mezelf kunnen laten zien aan anderen, en niet meer zo bang hoeven te zijn dat dat stukje dan meteen afgekraakt wordt. En zelfs als het afgekraakt wordt, dan zou dat niet erg hoeven zijn: dan betekent dat niet dat dat stukje van mij slecht is, maar misschien wel dat die andere persoon niet zo aardig is.

Nu ben ik bijvoorbeeld ook iemand die geen honger meer hoeft te lijden. Het is niet zo dat ik met 100% zekerheid nooit meer honger zal hebben (je weet nooit hoe de toekomst loopt, en misschien moet je een keer nuchter blijven voor een operatie of zo), maar de kans is toch wel heel klein. Ik kan altijd voor mezelf eten kopen en klaarmaken, ik ben mijn eigen baas geworden qua eten. Het verleden doet er niet meer toe. Nu is het goed, en nu mag en moet ik dus toewerken naar een gezond en voedzaam eetpatroon.

Zo zou het ook met geld kunnen gaan. Misschien helpt het dan ook om niet terug te kijken naar het verleden en te denken aan alle fouten die je gemaakt hebt en alle dingen die je misschien ook aangedaan zijn (onterechte (?) boetes, een verkoper die je iets aangesmeerd heeft wat teveel kostte, een partner die ook jouw geld bij bakken uitgaf, enz). Misschien helpt het ook dan om niet in het verleden te blijven hangen, maar om te letten op de huidige situatie: hoe is het nu, en wat zijn nu de mogelijkheden om de financiën te verbeteren…

Het is soms een lange weg en het is niet altijd gemakkelijk. Maar stukje bij beetje kan het beter gaan.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Vooruit kijken kan helpen

  1. Prima conclusies. Nu nog omzetten in gedrag, sterkte!

  2. Ach meisje (ja je bent 35 maar ik al 55, dus zeg ik meisje), het raakt me wat je schrijft. Wat kan een mens kwetsbaar worden van wat hem of haar in het verleden is aangedaan. Maar zoals je zelf ook al zegt, het is het verleden. Ja wonden kunnen helen, maar iedere wond laat een litteken achter. De kunst is zó te helen dat het litteken bijna niet zichtbaar meer is en minimaal blijft. En als je er naar kijkt dat je het ziet maar dat het geen pijn meer doet. Volgens mij heb je de goede weg ingeslagen. Heel veel sterkte en succes!