Percentage pensioenopbouw gaat omlaag

Ik kreeg gisteren een brief van mijn oude pensioenfonds dat het percentage pensioenopbouw per jaar omlaag gaat. Dit was maximaal 2,15% en wordt maximaal 1,875%. Kortom, kon je eerst in zo’n 33 jaar een pensioen opbouwen dat 70% van je gemiddelde salaris is (dus bijvoorbeeld werkend van je 25e tot je 58e), nu doe je daar iets meer dan 37 jaar over. Dus dan moet je al werken van je 25e tot je 63e. Veel ruimte voor een paar jaartjes kinderen opvoeden, pierewaaien of werkeloos zijn, blijven er zo niet over…

Ik krijg heel sterk de indruk dat we steeds meer zelf zullen moeten doen, zelf zullen moeten sparen voor een iets ruimere beurs na het pensioen. De ruimte om belastingvrij te sparen wordt wel ook kleiner, dus je zult dan toch andere manieren moeten vinden om die ruimte te creëren. Ik kan me voorstellen dat je dat bijvoorbeeld doet door je huis versneld af te betalen (zodat je na je pensioen lagere kosten hebt: ook niet slecht!). Of toch door gewoon ergens een spaarrekening te openen of te beleggen, al moet je er dan helaas wel vermogensbelasting over betalen als je boven een bepaald bedrag uitkomt (in 2014 € 21.139 per persoon).

In de VS moeten mensen meestal zelf bedenken dat ze later vast ook nog wel een keertje met pensioen willen. Ze moeten dan zelf ook ervoor kiezen om geld opzij te leggen voor later, al is er dan ook vaak wel ruimte om dat op een belastingvriendelijke manier te doen. Maar ze moeten er wel zelf aan denken en het zelf in gang zetten. In Nederland hoefde dat bijna niet, of eigenlijk: sparen voor later gebeurde automatisch. Ik vrees dat we steeds meer naar een systeem toe gaan waarbij je ook in Nederland zelf extra geld opzij moet gaan leggen voor later, of anders van een redelijk koude kermis thuiskomt…

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Percentage pensioenopbouw gaat omlaag

  1. ano

    Ik zit er ook wel mee dat mijn pensioen slecht zal zijn, ik bouw nl. al 5 jaar niets op. Het aflossen op het huis gaat goed, op ons 58ste zijn we in ieder geval hypotheekvrij, wellicht al iets eerder.

    Banksparen, lijfrente sparen of iets dergelijk is fiscaal aantrekkelijk, maar de regels mbt opname zijn beklemmend vind ik. Heb gelezen over regelingen dat je het bedrag na je pensioengerechtigde leeftijd (bij mij 70) gespreid over 20 jaar op moet nemen. Ik zou toch wel eerder dan 60 met pensioen willen en in het begin misschien wel meer op willen nemen dan later, en dus is eigen baas over mijn geld blijven zeer aantrekkelijk. Ik neig er steeds meer naar om maar gewoon te sparen en vermogensrendementsheffing te betalen, dan blijf ik in ieder geval eigen baas over wat en wanneer ik mijn geld opneem.

    Wie zegt trouwens dat de belastingschalen tegen de tijd dat ik oud ben nog steeds een ander percentage kennen voor pensioengerechtigden.

    • Mee eens dat sparen in een speciaal pensioenpotje ook zo z’n nadelen heeft… Ik heb trouwens wel een beetje geld opzij gezet in een pensioenpotje. Jij zou dat trouwens ook deels kunnen doen, namelijk zodat je inderdaad na je 70e of zo elk jaar een bescheiden bedrag uit dat pensioenpotje krijgt. Je pakt dan waarschijnlijk dan toch wel belastingvoordeel mee. De rest, het bedrag waar je echt vrijelijk over wilt beschikken, hou je dan buiten pensioenpotjes-met-regels…

  2. Gretha

    ik ben zelf gastouder en dus niet in loondienst. ik bouw uberhaupt geen pensioen op.. heb ergens een heel klein deel bij elkaar gespaard van mn jaren in loondienst in de horeca.. maar dat is niet noemenswaardig.. we sparen wel en ik hoop dat we dat tegen die tijd nog steeds doen en een leuk potje hebben.. man bouwt wel pensioen op, maar natuurlijk geen idee of we dan nog samen zijn.. best lastig als je er over nadenkt.. maar het is nog zover weg.. ik ben nu 30.. we willen nog graag een huis kopen (ipv 700 p/m aan de woningbouw geven..) en ooit zullen de kids (nu 4 en bijna 2) nog wel gaan studeren of wat dan ook.. dus geen idee wat dat precies voor invloed heeft op onze financieen.. 35 (of 37) jaar is nog zover weg… 😦