Een mogelijke pensioenroute voor mij

Gisteren liet ik zien dat je zowel in officiële pensioenpotjes kunt beleggen als zelf kunt sparen. Ik ben eens gaan uitrekenen, hoe het er voor mij uit zou kunnen gaan zien. De volgende grafiek gaat over hoe ik een bepaald bedrag aan inkomsten per maand kan krijgen:

Screenshot 2014-06-30 08.16.00

Inflatie

In de eerste plaats even een kort stukje over inflatie: ik heb rekening gehouden met inflatie door opbrengsten van spaargeld te verminderen met de inflatie (dus zeg maar alleen te rekenen met de “echte” opbrengst). Bij nu beloofde uitkeringen ga ik inschatten wat de waarde is tegen de tijd dat ik die uitkering krijg, in nu-euro’s. De hele grafiek laat dus euro’s zien zoals ze nu zijn. Door inflatie zullen de echte bedragen in euro’s over de tijd heen hoger worden, maar daarom zijn alle schattingen lager en voorzichtiger.

Salaris

De komende tien jaar denk ik dat ik mijn uitgaven kan betalen van mijn salaris. Ik hou bovendien veel geld over wat ik spaar. Na tien jaar zou ik kunnen stoppen met werken. Waarschijnlijk krijg ik het wel voor elkaar om in de jaren erna parttime werk te doen, waardoor ik nog een paar euro extra per maand verdien. Misschien ga ik wel bij de MacDonald werken, dan moet ik circa 10 uur per week werken om 200 euro per maand te verdienen. Misschien zeg ik mijn eigen beroep nog niet helemaal goedendag maar ga ik oproepbasis werken als anderen ziek zijn. Hoe dan ook denk ik wel dat ik 2000-3000 euro per jaar kan bijverdienen.

Spaargeld

Zou ik stoppen met werken op mijn 45e, dan kan ik natuurlijk nog niet pensioengeld of AOW ontvangen. Voor een uitkering kom ik ook niet in aanmerking, want ik heb spaargeld. Van dit spaargeld ga ik dan leven totdat ik oud genoeg ben (70 jaar?) om AOW en pensioen te ontvangen. Tegen die tijd is het nog steeds niet helemaal op, en daarom kan ik het daarna ook nog mooi gebruiken om mijn pensioen wat aan te vullen.

AOW

Momenteel bedraagt de AOW voor een samenwonende of getrouwde persoon 700 euro per maand netto. Mogelijk gaat dit bedrag in de toekomst lager worden. Ik denk nu dat het de helft wordt, tegen de tijd dat ik 70 ben. Dus dat je er de helft voor kunt kopen wat je er nu voor kunt kopen, dus als het ware is de uitkering dan 350 euro per maand.

Pensioenfonds 1

Bij dit fonds legde ik een aantal jaren in toen ik in die bedrijfstak werkte. Op dit moment beloven ze mijn 4000 euro per jaar. Ik denk dat dit bedrag niet helemaal met inflatie mee gaat groeien, maar dat ik na mijn 70e er nog wel zo’n 2400 euro per jaar kan verwachten.

Pensioenfonds 2

Bij dit fonds leg ik nu nog in en de komende tien jaren als alles goed gaat, ook nog. Over tien jaar zou ik, als het goed is, officieel zo’n 10.000 euro per jaar aan pensioen krijgen van dit fonds. Maar ik neem aan dat ook dit fonds niet al z’n beloftes waar kan maken, dus dat de uitkering uiteindelijk zo’n 600 euro per maand (7200 euro per jaar) zal zijn.

Pensioenpotje

In dit pensioenpotje leg ik zelf geld in voorzover mijn jaarruimte dat toestaat. Tegen de tijd dat ik 70 ben, verwacht ik dat er zo’n 25.000 nu-euro’s in zitten, dus kan ik daar circa 20 jaar lang 1500 euro per jaar uit halen.

 

Het totaaloverzicht

Uiteindelijk zie je dan dat ik in de loop van de tijd altijd zo’n circa 1400 tot 1600 euro per maand kan uitgeven, al veranderen de bronnen van dit geld in de loop van de tijd. En even voor de duidelijkheid: dit is hoe ik het nu zie… Wie weet hoe het er over vijf jaar uitziet? Ik niet! Natuurlijk is dit een zeer flexibel plan, dat met de tijd aangepast gaat worden aan de feiten…

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Een mogelijke pensioenroute voor mij

  1. Greetje

    super! You go girl! Tien jaar is echt behapbaar denk ik. Ik volg ergens mijn eigen weg en geloof niet zo in pensioen later van de overheid, maar ook ik ga rond mijn 45ste ten laatste op ‘pensioen’. Ik gebruik oa inkomsten uit huur om mijn pensioenpotje te vullen. Langzaam maar zeker bouwen we onze investeringsportfolio uit tot we genoeg uit huur halen om van te leven.

  2. e

    Wat leuk / goed uitgezocht. Interessant