En dan ook nog… de begrafenisverzekering!

Een begrafenisverzekering sloot ik óók af, acht jaar geleden. Deze loopt veertig jaar en verzekert mij gedurende die tijd van een begrafenis à €6000… Mijn nabestaanden krijgen geld om zelf een begrafenis mee te regelen, het is een restitutiepolis en geen naturapolis.

Tja… Die verzekering was toentertijd heel verdedigbaar, vind ik nu. Ik had circa 0 euro bezit en op slechte dagen -500 euro… Was ik overleden, dan hadden mijn ouders niet alleen hun kind naar het graf moeten dragen, maar daar ook nog eens een vette rekening voor gekregen. Niet fraai, vond ik, en dus wel de moeite waard om circa 110 euro premie per jaar voor te betalen.

Maar ook die verzekering is nu misschien niet meer noodzakelijk… Het bedrag dat nodig is, zit gemakkelijk in mijn nalatenschap*. Dus mijn erfgenamen kunnen prima een begrafenis voor mij betalen. Hopelijk laten ze zich niet verleiden tot grotere uitgaven dan nodig is: je kunt natuurlijk die coromandelhouten kist met vergulde handvaten nemen, maar veel merk ik er niet meer van, denk ik. In plaats van een plakje cake bij de koffie stel ik een paar taarten en vlaaien voor, maar die koop je bij de bakker ook nog steeds voor 6 euro per stuk of zo, dus zeg 60-100 euro in totaal… Dus zo duur hoeft het allemaal niet te zijn.

“Maar”, zeg je dan: “Je erfgenamen kunnen vaak niet bij je geld totdat de erfenis afgewikkeld is, en dat duurt best lang.”. Tja, dat kan wel kloppen. Maar ik heb het vermoeden dat mijn erfgenamen het wel voor kunnen schieten, en als ik het goed begrijp kunnen begrafenisondernemers ook uitbetaald worden uit de erfenis (en wachten ze dat gewoon geduldig af, ze zijn de eerste die er uit betaald gaan worden).

Zeg ik de verzekering nu op, dan kan ik ‘m afkopen en dan ontvang ik zo’n 350 euro terug aan “opgebouwde waarde” min afkoopboete. Ik legde tot nu toe circa 880 euro in… Toch een aardig bedrag om terug te krijgen, als je ook weet dat je de afgelopen acht jaar voor iets verzekerd bent geweest wat gelukkig dan niet gebeurd is.

Opzeggen? Of nog even houden? Ik weet al bijna zeker wat jullie gaan zeggen…

 

* Ik ga er zowel bij deze als bij de andere verzekering van uit dat mijn bezittingen zich in de toekomst nog verder uit gaan breiden. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn… Je kunt pech hebben in het leven en al je geld kwijtraken. Mocht ik ooit berooid raken, dan zal ik tegen die tijd een nieuwe verzekering af moeten sluiten, en die zal dan misschien duurder zijn dan die ik nu heb. Het zij zo…

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “En dan ook nog… de begrafenisverzekering!

  1. GJ

    Nog even houden, dat zou ik zeker niet doen. Een begrafenisverzekering is wel iets anders dan de overlijdensrisicoverzekering waar je het eerder over had, omdat de begrafenisverzekering niet slechts twintig jaar dekt. Voor mensen met een minimuminkomen een goed idee, en voor mensen met minder spaargeld ook wel. Maar als je toch van plan bent om de verzekering op te zeggen, dan kun je dat beter nu meteen doen. Al het geld wat je er nu nog insteekt, is toch deels weggegooid dan.

  2. Hoi, even een vraagje: ik ben wel even benieuwd wat je hiermee gaat doen? Ik heb ongeveer een vergelijkbare situatie: al een lange tijd een lopende begrafenisverzekering, maar ondertussen wel aardig wat vermogen opgebouwd…

    • Ik heb net al een mailtje gestuurd naar de verplichte (zucht) tussenpersoon, dat ik deze verzekering wil beëindigen. Hopelijk neemt hij morgen contact met me op.

      Ik zou zeggen: lees je polis!! In mijn geval staat daar dat ik de verzekering kan afkopen en dat ik dan een bepaald bedrag terugkrijg, en ook dat er geen boetes zijn voor vroegtijdig beëindigen. Bij jouw polis kan er heel iets anders staan, dus lees ‘m goed.

      • Hahah, ik heb net dus een mailtje gestuurd naar de verzekeraar met de vraag welk bedrag er teruggestort wordt bij afkoop. Bij mij ging dit van de week kriebelen toen ik een folder kreeg van de verzekeraar: vanaf 1 juli is afkoop altijd mogelijk, maar kost € 245,- aan afkoopkosten..
        Is dat bij jou ook zo?

      • Nee, 75 euro afkoopkosten bij mijn verzekeraar. Jammer dat het bij jou meer is.

  3. Begrafenisverzekeringen zijn zulke onzin dingen. Zeker in jouw situatie.

  4. Ik

    Ik heb een verzekering voor 8,50 per maand die premie betaal ik van 18 tot 40 jaar. En daarna niet meer. De Verzekering geld natuurlijk wel langer ( tot de dood) ook als ik 80 word.De verzekering groeit mee met de waarde van de begravenis of crematie, alles word verzorgd, leek mij op mijn 18e geen slechte deal, mvg, blogaanmnbeen